Etta James – Radosť, bolesť, horkosť i utrpenie 1/3

  Etta James – Radosť, bolesť, horkosť i utrpenie     1/3
Tomáš Galata

          Sidney Bechet raz povedal o Bessie Smith - "Bolo to, ako keby mala tú bolesť neustále v sebe a chcela ju nájsť“. Presne tieto slová pasujú aj k menu Etta James.  

 

            So svojím hlasom, formovaným na hranici jazzu, gospelu, blues, Rhythm & Blues a Rock & Rollu, s veľkým záberom a rôznorodosťou tónov, obrovským rozsahom, z ktorého cítiť radosť, bolesť, horkosť i utrpenie pretrvala viac ako polstoročie svojich vrcholov a pádov. Stala sa veličinou v hudobnom nebi populárnej hudby 20. storočia.

 

          Začiatkom roku 1955 obsadila druhé miesto Top Ten Rhythm & Bluesového rebríčka skladba “The Wallflower“ s podtitulom “Roll with me Henry“ od trojice dievčat so San Francisca, ktoré si vraveli Etta James and the Peaches. Nahrali ju v novembri roku 1954 ako odpoveď na vtedajší hit „Work with me Annie“ doo-wapového speváka Hank Ballarda s kapelou The Midnighters. Ležérny text so sexuálnym podtónom sa stal hitom a otvoril dvere sľubnej kariére trojici mladých dievčat, sestrám Jean a Abbye Mitchell spolu s Ettou James.

 

Hank Ballard & the Midnighters – Work with Me Annie (1954)

 

         Všetko však začalo o niekoľko mesiacov skôr v hotelovej izbe Johnnyho Otisa, slávneho estrádneho kapelníka populárnej šou  Johnny Otis Rhythm & Blues Touring Revue, ktorý mal v tom čase vystúpenie v San Franciscu.

„ Johnny Otis vystupoval v klube v San Franciscu a jedna z dievčat, ktoré so mnou spievalo v kapele tam tancovala. Ja a moja kamarátka sme boli príliš mladé na to, aby sme tam šli s ňou. Ona mohla. Padla Johnnymu do oka a spomenula mu našu malú kapelu.  Po vystúpení ju Johnny nasledoval do hotelovej izby a povedal, ´Keď je tá tvoja kapela tak dobrá, prečo ich nezavoláš nech si ich vypočujem?´ Bola som doma v posteli, keď pre nás došiel zaplatený taxík a doviezol nás  priamo pred hotel. Vyšli sme na poschodie do jeho izby a o druhej ráno sme mu spievali “How Deep is an Ocean“, “For All We Know“ . . .“

Tak spomína na svoje začiatky Etta James, v jednom z mnohých rozhovorov, keď ešte ako šestnásťročná nastúpila na vlak hudobného biznisu, v ktorom skúsila všetko, čo je tak neskonale vryté v jej nesmrteľných baladách. Po tomto predstavení u Johnny Otisa sa Etta James zo dňa na deň rozhodla odísť zo svojho domova. Na Otisovu otázku koľko má rokov, bez váhania odpovedala osemnásť, aj napriek tomu, že bola ešte dieťa. Klamala, no jej rozhodnutie bolo jasné, bez váhania a bez strachu opustila svoje detstvo s vlastnoručne napísaným listom s povolením od matky zabaleným do plastového kufra a s pár šatami sa vydala na turné s Otisovou kapelou.

 

The Wallflower (Roll With Me Henry) - Etta James & The Peaches (1955)

 

         Jamesetta Hawkins sa narodila 28. januára 1938 v Los Angeles. Jej matka Dorothy mala iba štrnásť rokov, keď ju priniesla na svet. Preto sa o malú Jamesettu, starala takmer celá rozvetvená rodina. Malá Jamesetta, ktorej meno neskôr upravil jej prvý producent na jednoduché Etta James, sa neskôr dostala do opatery pestúnskej rodiny v Lower East Side v Los Angeles mladému páru Luli Rogers s manželom Jamesom. Bývali spolu u Ettiných starých rodičov. Tu si malá Etta prežila svoje najranejšie detstvo a so svojou pestúnskou mamou  „Mama Lulu“ sa veľmi zblížili. Vďaka svojej starej mame, ktorá bola členom gospelového zboru, Etta už od piatich rokov vystupovala a dávala najavo svoj silný hlas. To neuniklo ušiam reverenda James Earl Hinesa, ktorý jej spolu s jej starou mamou dávali lekcie spevu. Tak sa malá Etta dostala neraz aj do vysielania rádia, kde spievala gospelové tradicionály v súbore. 

       V rozhovore pre National Public Radio sa moderátorka Terry Gross Etty James opýtala, ako vnímala rodina jej záľubu v sekulárnej hudbe, ktorú spievala, keď nebola v kostole? - „Moja stará mama zomrela, keď som mala dvanásť, a gospel som spievala od piatich do dvanástich. Bola som malé kresťanské dievčatko, chodila som do cirkevných krúžkov. Po smrti starej mamy sa vrátila moja matka a po pohrebe starej mamy som sa s ňou vrátila späť do San Francisca. Sekulárna hudba a vôbec populárna hudba ma zaujímala vždy a v San Franciscu sa zo mňa stalo skutočné decko ulice, mala som rada trúbky a príbehy v skladbách znejúcich naokolo. Chcela som utiecť, ale, viete, mala som matku a musela som zostať s ňou." 

 

...pokračovanie 

 

 

 

 

Ďalšie články

Etta James – Radosť, bolesť, horkosť i utrpenie 3/3
Pokračovanie druhého dielu:          Etta James sa pretransformovala na...
Gregory Porter: Duchovnosť mojej hudby vychádza z mojej mladosti
Keď Gregory Porter pred rokom vystupoval na JazzFeste Brno, váhal som, či na koncert toho chlapa v...
VRAVELO SA V COTTON CLUBE - Letný vánok z Charlestonu
"Vravelo sa v Cotton Clube" je séria príbehov z obdobia jazzového veku. Sám F. Scott Fitzgerald by...
VRAVELO SA V COTTON CLUBE – Volanie Džungle
"Vravelo sa v Cotton Clube" je séria príbehov z obdobia jazzového veku. Sám F. Scott Fitzgerald by...
Last Ark Out: Lift - napred a nestratiť sa!
Keď mi pred niekoľkými týždňami pristála v poštovej schránke obálka z Kanady ešte som...
Alan Bartuš neprišiel a predsa zvíťazil!
   Piatok 15. marca patril v priestoroch rozhlasovej Pyramídy predovšetkým slovenskej...
Aj Teri Čikoš dôveruje jazzu
Nielen Bratislavčania už niekoľko rokov vzhliadajú k legendárnej koncertnej sérii In Jazz We Trust...
Igor Ochepovsky to zabalil
Fanúšikovia pozoruhodnej českej formácie Ochepovsky Project smútia, pretože jej líder po ôsmich...