Finálový večer Jazz START UP 2017: Tri mladé kapely, tri zaujímavé pohľady na jazz

Finálový večer Jazz START UP 2017: Tri mladé kapely, tri zaujímavé pohľady na jazz
Dávid Oláh
V nedeľu 25. novembra sa uskutočnil finálový večer piateho ročníka súťaže Jazz START UP. Plný očakávania som sa vybral do budovy Slovenského rozhlasu, kde sa záverečný koncert spojený s odovzdávaním cien uskutočnil. Ako už vieme, víťazom sa stalo trio Alana Bartuša. Vystúpili tri kapely zložené z mladých talentovaných hudobníkov s jedinečným pohľadom na jazz - Miloš Biháry & Jazz Funk Brothers, kapela Headmovers a Alan Bartuš Trio.
 
Moderátorom večera bol Ján Sklenár z rádia Devín. Na pódiu privítal hlavného organizátora a nositeľa myšlienky tejto súťaže, jazzového gitaristu Borisa Čellára. Boris vysvetlil divákom dôvod, prečo sa rozhodol túto súťaž organizovať, ktorým je zviditeľnenie a podpora začínajúcich jazzových kapiel, ktorých je na Slovensku veľa. Súťaž taktiež prináša pre každé zúčastnené zoskupenie veľkú možnosť posunúť sa na vyššiu úroveň po každej stránke, či už ide PR, nahratie videoklipu a následný hlavné ceny, ktorými sú možnosť nahrať vlastné CD vo vydavateľstve Pavian records, poukážka na nákup aparátu v hodnote 500 € a vystúpenia na prestížnych slovenských jazzových festivaloch.
 
 
 
Ján Sklenár následne odprezentoval prvú vystupujúcu kapelu – Miloš Biháry & Jazz Funk Brothers. Trio okrem lídra – Miloša Biháryho na klavíri, dopĺňa Marek Taraj na basgitare a Richard Volny na bicích nástrojoch. Koncepcia ich vystúpenia sa niesla viac menej v tradičnom mainstreamovom duchu. Ako prvý odznel aranžmán Mozartovho Tureckého pochodu s názvom "Amadeus". Išlo o zaujímavé spojenie prvkov vážnej hudby a jazzu. Trio striedalo rýchly swingový rytmus s voľnými sólovými časťami klavíra zložených z klasických kadencií a rubátového hrania. Pokračovalo sa Davisovým štandardom Solar. Po sólovom intre klavíra plnom brilantných technických pasáží a lyrických harmonických plôch, začala znieť hlavná téma in time najprv v sólovom prevedení a neskôr sa pridali aj Milošovi sidemani. Téma mala pekný aranžmán zložený z pedálových zádrží a spoločných stop timov. V hre Miloša Biháryho je počuť vplyv Oscara Petersona a taktiež má výbornú jazzovú slovnú zásobu. Trio pokračovalo poslednou skladbou – išlo o Garretovu kompozíciu "Wayne´s Thang". Miloš využil aj zvuk rhodes klavíra, ktorý veľmi pekne zapadol pod Tarajove basgitarové sólo. Išlo o energický záver tohto vystúpenia. Ako Biháry prezradil v rozhovore s moderátorom, klasická hudba mala na jeho vývoj veľmi pozitívny vplyv, čo bolo počuť aj počas tohto koncertu.
 
 
Po peknom maintreamovom úvode pokračovala kapela Headmovers. Hudba sa niesla v štýle černošského r´n´b a neo soulu. Band mal zvukovo veľmi bohaté zloženie. Andrej Krippel – gitara, Tomáš Regina – klavír, Filip Regina – bicie nástroje, Dávid Sassi hral na basgitare a Dominika Zdražilová spievala. Vystúpenie nás dostalo do veľmi zaujímavých hudobných vôd. Kapela má precízne zaranžované a nacvičené všetky skladby. Dominika výborne spievala a jej sebavedomý a prirodzene charizmatický prejav z nej robí výraznú osobnosť kapely. Ako úvodná odznela známa skladba "Apple Tree". Počuli sme zmeny tempa, mierne úpravy sprievodu a vynikajúce intro klavíra. Nasledovala pomalšia autorská kompozícia kapely "Why Do I Feel". Išlo o peknú melódiu podporenú dynamickým sprievodom bandu. Kapela Headmovers má veľký potenciál. Ide o nesmierne talentovaných hudobníkov, ktorí robia hudbu akej sa v našich končinách venuje málo zoskupení. Veľmi dobré aranžmány, štýlové sóla gitary a klavíra a pekná práca so zvukmi zaujme mnohých poslucháčov.
 
 
Ako posledný vystúpil klavirista Alan Bartuš so svojim triom. Alanovi sekundovali Jakub Valíček na bicích nástrojoch a Matej Štubniak – kontrabas. Ako úvodná odznela Alanova autorská kompozícia "Swinging Bird". Išlo o medium up swingové Bird Blues. Alanove trio bolo vo výbornej forme. Valíček so Štubniakom si po rytmickej stránke výborne sadli, čo Alana veľmi povzbudilo. Medzi jeho triom panuje priateľská atmosféra. Po úvodnej bebopovej smršti, v ktorej bol počuť vplyv Oscara Petersona, nasledovala groovujúca kompozícia Štefana „Pištu“ Bartuša "Soundcheck". Alan veľmi dobre zvolil zvuk Fender piana, ktoré tu pekne vyniklo. Vynikajúce intro predviedol mladý kontrabasový talent Matej Štubniak. Treba vyzdvihnúť zvolenú dramaturgiu koncertu, keďže sa striedali štýly aj tempá skladieb - ako tretia nasledovala kompozícia Fryderika Chopina "Nocturno Eb dur". Ide o klasický valčík, ktorý prearanžovali aj klaviristi Klaudius Kováč a Ondrej Krajňák vo svojom projekte Three Pianos. Alan sa rozhodol pre pomalú verziu - po sólovom klavírnom intre začala znieť jednoduchá ale krásna melódia. Farebne ju pekne vypĺňal Valíček s metličkami a Štubniak so sláčikom. Alan Bartuš je extrémny hudobný talent. Na svoj vek má veľmi vyzretý hudobný koncept a jasný smer, ktorým sa chce uberať. Koncert v Slovenskom rozhlase toto všetko potvrdil a myslím si, že Alan Bartuš trio vyhralo tohtoročný Jazz START UP zaslúžene.
 
Veľmi sa teším, že je na Slovensku toľko mladých talentovaných hudobníkov, ktorí sa venujú jazzovej hudbe a príbuzným žánrom na veľmi vysokej úrovni. Nezostáva mi nič iné ako všetkým, ktorí sa zúčastnili súťaže Jazz START UP popriať veľa úspechov v ich ďalšej práci a aktivitách. Finálový večer v budove Slovenského rozhlasu som si naplno užil. Výborná práca zvukára zabezpečila krásny zvuk pre všetky tri kapely, ktoré sa tak mohli v pokoji sústrediť na svoje výkony. Ďakujem a gratulujem Borisovi Čellárovi a celému jeho organizačnému tímu za veľmi vydarený večer. 
 
Podujatie podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umeniu.
 
Dávid Oláh

Foto: Alexander Trizuljak

Galéria

23847417_899937810172864_3186896894358345267_o.jpg
23847449_899937253506253_4851700958004159404_o.jpg
23926486_899937933506185_7707725733826152011_o.jpg
23926632_899937096839602_117716404043352036_o.jpg
JSU17-01.jpg
JSU17-02.jpg
JSU17-03.jpg
JSU17-04.jpg
JSU17-05.jpg
JSU17-06.jpg
JSU17-07.jpg
JSU17-08.jpg
JSU17-09.jpg
JSU17-10.jpg
JSU17-11.jpg
JSU17-12.jpg
JSU17-13.jpg
JSU17-14.jpg
JSU17-15.jpg
JSU17-16.jpg
JSU17-17.jpg
JSU17-18.jpg
JSU17-19.jpg
JSU17-20.jpg
JSU17-21.jpg
JSU17-22.jpg
JSU17-23.jpg
JSU17-24.jpg
JSU17-25.jpg
JSU17-26.jpg
JSU17-27.jpg
JSU17-28.jpg
JSU17-29.jpg
JSU17-30.jpg

 

 

Ďalšie články

Reportáž: Rado Tariška a jeho dramaturgicky pestrý Radio Band
Vo štvrtok 18. 5. 2017 sa v Divadle Aréna opäť uskutočnil zaujímavý jazzový koncert. Fenomenálny...
Tomáš Maretta: Kvalitná hudba nie je zadarmo, Slováci to musia pochopiť.
Stretol som sa s Tomášom Marettom - jedným z organizátorov koncertu Rona Cartera a Richarda...
Veľké, svetové a vyrobené na Slovensku: Symphony Meets Jazz
Iste ste sa už stretli so symfonickým prevedením modernej jazzovej i populárnej hudby. Robia to...
Piatkový večer Bratislavských jazzových dní vyvrcholil v Blues
Po podarenom štvrtkovom entrée sa Bratislavské jazzové dni presunuli do Incheby, aby otvorili svoje...
Altar Quartet na My Unique Jazz Festivale v Berlíne
Od pondelka 30. septembra do soboty 5. októbra prebieha v Berlíne 11. ročník My Unique Jazz...
Oneness Festival bol úspechom Slovákov na pôde Lincoln Center
V nedeľu 22. septembra sa na pôde prestížneho Lincoln Center for the Performing Arts v New Yorku...
Biele noci Davida Kollara
Gitarista a skladateľ filmovej hudby David Kollar dáva o sebe vedieť len výnimočne, no koncom...
Nie každá vlna je dôsledkom zemetrasenia - Ross McHenry: Waves
Ross McHenry je austrálsky hráč na kontrabase a basgitare, invenčný skladateľ a hĺbavý komunikátor...