Hommage to Arnošt Coufal v podaní Martina Uhereka a DEUS SAX MACHINA

Hommage to Arnošt Coufal v podaní Martina Uhereka a DEUS SAX MACHINA
Dávid Oláh

Saxofón sa v našej krajine v priebehu posledných troch dekád postupne etabloval nielen ako nástroj estrádnej a populárnej hudby, ale i ako nástroj vo vážnej a jazzovej sfére. Veľkým prínosom v tomto procese bola osobnosť Arnošta Coufala, brnianskeho rodáka, ktorý väčšinu svojho života pôsobil na Slovensku. Na jeho odkaz nadviazal banskobystrický saxofonista Martin Uherek, ktorý sa inšpiroval jeho saxofónovými prelúdiami a spolu s telesom Deus Sax Machina nahrali pre vydavateľstvo Bebe Rebe album "Hommage to Arnošt Coufal" s Uherekovými autorskými kompozíciami.

 

Arnošt Coufal (1937-2019) študoval hru na klavíri, flaute a neskôr sa venoval aj saxofónu. Po nástupe na Vyššiu hudobnú školu v Kromeříži začal popri klasickej hudbe spoznávať aj jazz. To sa však nepáčilo jeho ruskej profesorke ani vedeniu školy a pre nevhodný kádrový profil a hranie jazzu ho zo školy vyhodili. Po absolvovaní priemyselnej školy na výrobu hudobných nástrojov hrával v rôznych klasických a tanečných orchestroch, ale i v jazzových zoskupeniach. Celý život sa venoval kompozícii a aranžovaniu populárnej a jazzovej hudby. Bol zakladateľom TODO - Tanečného orchestru Domu odborov v Žiline a pôsobil v rôznych iných skupinách. Na prelome 80. a 90. rokov minulého storočia sa stal kapelníkom prvého Big bandu žilinského konzervatória.

 

 

S Arnoštovou hudbou som sa prvýkrát stretol len pred pár rokmi, počas pandémie koronavírusu. Najprv som počul jeho bigbandové aranžmány, následne som sa dostal k notám jeho saxofónových kvintet. Pri týchto dielach ma veľmi oslovila Coufalova schopnosť kombinovať klasickú hudbu s prvkami jazzu a tým som sa inšpiroval aj ja pri kompozíciách pre tento typ zoskupenia,“ spomína Martin Uherek na prvý dotyk s Coufalovou tvorbou. Keďže sa Uherek venuje popri hraniu so svojou skupinou aj kompozícii, rozhodol sa napísať sériu ôsmich Prelúdií pre saxofónové kvinteto. Odzrkadľuje sa v nich jeho autorský pohľad a estetický prístup k problematike typu takéhoto zoskupenia. Uplatňuje v nich skúsenosti písania a aranžovania pre big band a dlhoročné hranie v saxofónovej sekcii v rôznych orchestroch. "Coufal mal neobyčajný cit pre zvuk saxofónového kvinteta, jeho osemčasťová séria Sax Preludes sa stala inšpiráciou pre môj cyklus skladieb, ktoré som sa rozhodol venovať jeho spomienke“ uzatvára Martin. Spolu s Erikom Rothensteinom, ktorý je autorom poslednej bonusovej skladby pre kvarteto na albume, založili saxofónové teleso, ktorý tento program nacvičilo a nahralo.

 

Samotné skladby zo série Hommage vznikli na základe štipendia poskytnutého Fondom na podporu umenia v rámci projektu “Tvorba a nahratie 11-časťového cyklu skladieb pre saxofónové kvinteto, venovaných skladateľovi Arnoštovi Coufalovi”. Jeho cieľom bolo vytvorenie cyklu skladieb, ktoré budú inšpirované jednotlivými kľúčovými dielami Coufala pre saxofónové kvinteto - Sax Preludes (1 – 8 a V baladickej nálade (1 – 3). Na základe tohto projektu vznikli skladby Hommage à Sax Prelude 1 – 8, ktoré sa nachádzajú na tomto CD ako aj ďalšie 3 skladby - Baladická nálada 1 – 3. Vznik týchto diel z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

 

 

 

 

Názov skupiny DEUS SAX MACHINA je slovnou hračkou odvodenou od pojmu Deus ex machina (Boh zo stroja – termín používaný v antických drámach pre rozuzlenie deja za pomoci „vyššej moci“). Zvuková a interpretačná estetika saxofónového telesa je podmienená charakterom kompozícií, ktoré sa hýbu na pomedzí vážnej a jazzovej hudby. Tenorsaxofonista Martin Uherek a barytónsaxofonista Erik Rothenstein preto oslovili hudobníkov, ktorí sa dokážu suverénne pohybovať v oboch žánroch. Na nahrávke sa ešte podieľali Nikola Bankov (altsaxofón) a Peter Dobai (tenorsaxofón). Album prináša zaujímavý pohľad na problematiku saxofónového kvinteta, prameniaceho z odkazu bigbandovej saxofónovej sekcie a tradičného saxofónového kvarteta. Obsahuje lyrické pasáže klasického charakteru a zvukovosti, ako i expresívnejšie časti s jazzovou improvizáciou. Tento crossoverový album je ďalším príspevkom pre slovenskú saxofónovú školu a tradíciu.

 

 

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

 

 

Podľa TS Deus Sax Machina

Vydavateľstvo Bebe Rebe

Kontakt: Erik Rothenstein – beberebemusic@gmail.com, tel.: 0421915730754

 

 

 

 

Tlačová správa

Esprit 2023

Galéria

Hommage to Arnošt Coufal v podaní Martina Uhereka a DEUS SAX MACHINA
Hommage to Arnošt Coufal v podaní Martina Uhereka a DEUS SAX MACHINA
Hommage to Arnošt Coufal v podaní Martina Uhereka a DEUS SAX MACHINA
Hommage to Arnošt Coufal v podaní Martina Uhereka a DEUS SAX MACHINA

 

 

Ďalšie články

Týždeň slovenského jazzu: všehochuť
Niekedy to proste vypáli tak, že do jedného vreca musíte zozbierať všetko, čo nezapadlo inde: bez...
Týždeň slovenského jazzu: vokalisti
Dnes to bude stručnejšie, keďže zo spomenutej päťky som sa viacmenej dostal len k dvom albumom...
Týždeň slovenského jazzu: tradícia
Pomaly, ale isto sa blížime k Medzinárodnému dňu jazzu, ako aj k oslavám tohto sviatku...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...