Jazzman proti modernej hudbe: Wynton Marsalis tvrdí, že Hip Hop robí v súčasnej dobe veľkú škodu

Jazzman proti modernej hudbe: Wynton Marsalis tvrdí, že Hip Hop robí v súčasnej dobe veľkú škodu

Svetoznámy jazzový trubkár Wynton Marsalis v nedávnom interview pre Washington Post nešetril negatívami, keď spomenul, že hip hop spravil vo svete viac škody ako sochy konfederatívneho generála Roberta E. Lee. Práve jednu z týchto sôch, ktorá stála v jeho rodnom meste New Orleans, sa Marsalisovi podarilo po dlhej kampani odstrániť. Rozhodne však týmto prirovnaním opäť nepotešil fanúšikov hip hopu a moderných žánrov hudby, ku ktorým sa trubkár negatívne vyjadruje už roky.

 

“Váš svetonázor nemôže byť kopou špiny. A v súčasnosti je náš národ touto špinou zabávaný. A to nie je bez následkov. Presne ako daň, ktoru si odniesli černosi kvôli všetkým tým minstrelským predstaveniam (predstavenia zo začiatku 19. storočia, kde si belosi zafarbovali tváre a kožu na čiernu farbu a hrali černochov). Teraz je to všetko ‘nigga’, ‘bitch’, ‘ho’ , v súčasnosti je to už jednoducho bežné,” začal Marsalis v spomínanom rozhovore s moderátorom Jonathanom Capehartom.

 

Marsalis, ktorý bol počas svojej kariéry kritický aj voči ďalším žánrom ako napríklad ku jazz fusion, povedal, že rap jednoducho nemá rád a už dlho sa vyjadruje o svojej nechuti voči hip hopu. Považuje to za niečo podobné, ako keď "nejaký človek išiel s davom a chodil na minstrelské predstavenia v roku 1873, pretože na ne chodili všetci.”

 

Hoci sa vyjadril, že rappovanie predstavuje "kreatívne úsilie", zároveň povedal, že najpopulárnejší hip hop nepredstavuje "dobrý svetonázor" pre väčšinu sveta. Skutočnosť, že je taký vulgárny, označil za veľkú chybu. O niečo neskôr v tomto rozhovore prirovanal hip hop ku intenzívne propagovanému procesu odstránenia sochy konfederatívneho generála Roberta E. Lee, o čo sa Marsalis z veľkej časti pričinil, spolu s bývalým starostom mesta Mitchom Landrieum.

 

“Moje slová nie sú také silné," povedal Marsalis. “Už v roku 1985 som začal verejne hovoriť, že si nemyslím, že by sme mali mať hudbu, ktorej slová rozprávajú o vulgarizmoch ako 'niggas', 'bitches', 'hoes'. No moje slová nemali žiadny efekt. Napriek tomu som to hovoril ďalej, opakoval som to pri mnohých príležitostiach. A opakujem to doteraz. Podľa mňa to spôsobuje viac škody ako socha Roberta E. Lee... cítim, že to celé sa týka rasovej otázky oveľa viac ako odstránenie sochy generála, ktorý bojoval za udržania otroctva afroameričanov. V rape a hip hope je viac fráz 'niggas' ako v celej téme sochy Roberta E. Lee.”

 

Zdroj: hiphopdx.com

Autor: Martin Uherek

Foto: Getty Images/Andrew Toth 

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Herbie Hancock
  Herbie Hancock je americký klavírista, klávesista, skladateľ a v súčasnosti...
Experiment nielen o jazze - HODEK & GAJLÍK FACTORY
Náš najznámejší najmladší bubeník Dávid Hodek a ostrieľaný klavirista a producent Tomáš Gajlík sa...
Wynton Marsalis ruší koncerty vo Venezuele
V súčasnom svete sa málo kedy stáva, že by politika zabránila jazzu, no tento krát je to tak -...
Legendárny trubkár napísal husľový koncert: Dielo Wynton Marsalisa malo premiéru v Los Angeles
28. júla 2016 predstavila filharmónia mesta Los Angeles americkú premiéru prvého husľového koncertu...
Rikard Sjöblom´s GUNGFLY: Nehaňte Prog-Rock!
Mahavishnu Orchestra alebo Gentle Giant, Weather Report alebo Van der Graaf Generator, Return to...
Bratia Hodekovci zaplnili bratislavské Jazz City Cafe: Večer plný zábavy a geniality
Bratislavský jazzový klub Jazz City Cafe pripravil na úvodný piatok roka 2019 lákavý program....
Jazzman týždňa: Jim Hughart
Viete, čo má spoločné album “For Django” Joe Passa z roku 1964 a “Still Unforgettable” Natalie...
Malý Berlín v Trnave túto zimu hostí veľký New York: Osmičkové piatky patria jazzu
Bemykey Music a Trnavská hudobná spoločnosť pozývajú na IV. ročník zimného jazzového festivalu v...