Jazzman týždňa: Dave Holland

Jazzman týždňa: Dave Holland
Peter Baláž

Britský kontrabasista a skladateľ Dave Holland je na scéne svetového jazzu už vyše štyri dekády. Po boku významných legiend písal (a stále píše) históriu jazzovej hudby.

Dave Holland sa narodil v anglickom meste Wolverhampton 1.októbra 1946. V detstve sa sám učí hrať na ukulele, neskôr na gitaru a basgitaru. Ako tínedžer zbadá v stánku časopis Down Beat, v ktorom Ray Brown vyhral anketu najlepšieho kontrabasistu. Mladý Holland vzápätí v hudobninách kupuje platne Oscara PetersonaRayom Brownom. A pre istotu aj dva albumy Leroy Vinnegara – na obale je totižto odfotený s kontrabasom. Behom týždňa vymiena Holland basgitaru za kontrabas a začína cvičiť spolu s nahrávkami.

V roku 1964 odchádza osemnásťročný mladík do Londýna, kde hráva na menších večierkoch. Popritom študuje hru na kontrabas u Jamesa Merretta, prvého kontrabasistu filharmónie. Ten ho učí hrať z listu a odporúča mu štúdium na starodávnej hudobnej škole Guildhall School of Music and Drama. Holland získava trojročné štipendium.

Ako dvadsaťročný žije aktívnym hudobným životom – na jednej strane náročný rozvrh v škole klasickej hudby a na strane druhej hrávanie jazzu vo vychytenom londýnskom klube Ronnie Scott's Jazz Club. Tu ho vidno v doprovodných kapelách amerických saxofonistov na turné ako Coleman Hawkins, Ben Webster a Joe Henderson. A samozrejme je v kontakte s britskými muzikantmi ako John McLaughlin, Evan Parker, John Surman, Chris McGregor a John Stevens.

Keď v roku 1968 hrá Holland v predkapele Bill Evans Tria, v sále Ronnie Scott's klubu nesedí nik iný ako Miles DavisPhilly Joe Jones. Miles posiela Jonesa oznámiť Hollandovi, že ho chce vo svojej kapele. Namiesto Ron Cartera. Davis však odlieta z Anglicka skôr, ako ho stihne Holland kontaktovať. O dva týždne ale prichádza pozvanie od Milesa na hranie do harlemského nočného klubu Count Basieho. Dvadsaťdvaročný mladík prilieta večer predtým, prespáva u Jack DeJohnetta a nasledujúci deň ho Herbie Hancock berie do klubu – a Hollandove dva roky u Davisa práve začínajú. Zároveň to je Hancockove posledné hranie s Davisom, pretože odchádza do Brazílie na medové týždne a kvôli chorobe sa nemôže vrátiť na dohodnuté hrania. Za klavír si na miesto neho sadá Chick Corea. Hollandova prvá nahrávka s Davisom vychádza v septembri 1968. Albume nesie názov Filles de Kilimanjaro a zostava je ako inak, hviezdna: Miles Davis, Chick Corea, Wayne Shorter a Tony Williams.

Dave Holland ostáva u Milesa do leta 1970 a spoločne definujú prichádzajúci štýl fusion albumami In a Silent Way a Bitches' Brew. Prvý rok u Davisa hráva Holland na kontrabas. Potom však prechádza na basgitaru, kde pomocou rôznych efektov rozširuje zvukové možnosti nástroja. Davisová hudba naberá funky groovový smer a začína byť čoraz viac elektrifikovaná.

Takzvaný lost quitnet (Davis, Shorter, Corea, Holland a DeJohnette) nikdy nenahrá spolu štúdiovú nahrávku. Ostáva po nich záznam zo živého vystúpenia Live at the Fillmore East, March 7, 1970: It's About That Time. Na konci leta 1970 nahrádza Hollanda v Davisovej kapele basgitarista Michael Henderson.

Po odchode od Davisa sa Holland pridáva k avantgardnej jazzovej skupine Circle spolu s Chick Coreom, bubeníkom Barry Altschulom a saxofonistom Anthony Braxtonom. Začína sa tiež tridsaťštyri ročná spolupráca s vydavateľstvom ECM. Po odchode Coreu vydáva Holland svoj prvý album ako líder. Jeho kvarteto nahráva album Conference of the Birds. Inšpiráciou je báseň perzkého sufistu Farid al-Din Attara.

V sedemdesiatych rokoch nahráva Holland rad albumov a spolupracuje s jazzmanmi ako Sam Rivers a Stan Getz. Spolu s gitaristom Johnom Abercrombiem a bubeníkom Jack DeJohnettom vytvára Gateway trio, zdokumentované albumami Gateway a Gateway 2.   

Osemdesiate roky prebiehajú v tvorivej spolupráci, koncertovaní a nahrávaním v štúdiu. So svojim kvintetom vydáva albumy Jumpin’ In, Seeds of Time a Razor’s Edge, spolu so saxofonistom Steve Colemanom. Dave Holland Trio nahráva platňu Triplicate. Sólový violončelolový recitál nájdeme na albume Life Cycle z roku 1982. S bubeníkom Billy Higginsom a klaviristom Hank Jonesom nahráva album The Oracle. V roku 1989 sa pripája k bubeníkovi Roy Haynesovi a gitaristovi Pat Methenymu a nahrávajú legendárne cd Question and Answer.

 

 

V deväťdesiatych rokoch prichádza spolupráca so saxofonistom Joe Hendersonom na albumoch So Near (So Far), Porgy & Bess a Joe Henderson Big Band. Holland doprevádza speváčku Betty Carter (album Feed the Fire) a s Herbie Hancockom nahrávajú albumy New Standards a poctu pre Joni Mitchell, River: The Joni Letters. V roku 1998 vychádza cédéčko Like Minds a Holland sa spolu s Burtonom, Methenym, Coreom a Haynesom tešia z ocenenia Grammy. Kontrabasista formuje svoje štvrté kvarteto (nahrávka Dream of the Elders) a kvinteto (albumy Points of View, Not for Nothin, Prime Directive, Extended Play: Live at Birdland a Critical Mass). Holland debutuje so svojim big bandom a získava Grammy za nahrávku What Goes Around (2002). Ďalší album Overtime (2005) už vychádza pod Hollandovým vydavateľstvom Dare2 Records a je tu ďalšie Grammy. Hollandove skalopevné postavenie medzi elitou svetových jazzmanov je potvrdené množstvami ocenení prestížnych ankiet časopisu Downbeat, Jazz Journalist’s Association a cenou Milesa Davisa na Montreal Jazz festivale.

Z posledných počinov velikána hlbokých tónov možno spomenúť album Pathways nahraný Hollandovým oktetom, štúdiovú nahrávku Hands s flamengovým gitaristom Pepe Habichuelom a čerstvé cédéčko Prism.

Dave Holland je známy aj svojou pedagogickou činnosťou, či už na Bostonskom konzervatóriu, Berklee College, Birminghamskom konzervatóriu a na množstve hudobných workshopov po celom svete.

 

Zdroj: wikipedia.com, daveholland.com

Foto: Stephen Hotsma

Peter Baláž

 

 

Ďalšie články

Stanley Clarke: Z hudby sa stáva zvukový fast food
Stretli sme sa s ním pred vypredaným bratislavským koncertom. S hudobnou legendou, basistom,...
Jazzman týždňa: Esperanza Spalding
Neskutočne spieva. Obdivuhodne ovláda kontrabas. A basgitaru. Originálne komponuje. A je...
Hororová cesta Johna Patitucciho: Letisková ochranka mu zničila nástroj
Svetovo renomovaný basista John Patitucci bude chcieť na nedávnu cestu z New Yorku do Nórska...
Report: Juraj Griglák & Company feat. Poogie Bell v Nu Spirite
V kalendári už svieti apríl a jar stále v nedohľadne. Ešteže si jazzový fanúšik môže spríjemniť...
OpenJazzFest otvára brány už tento víkend
Tradičný letný sviatok jazzovej hudby v podobe 14. ročníka festivalu OpenJazzFest je už predo...
Varovanie: Nitrou sa preženie letná dixielandová búrka!
Vo štvrtok podvečer 18. júla sa nitrianskym centrom preženie dixielandová hrmavica, pretože tamojší...
Čože je to osemdesiatka, alebo fenomén Ivan Kelly Köhler
Počas víkendu sa v Žiline oslavovalo, pretože mnohí zdvíhali čaše na počesť osemdesiatych narodenín...
Do Trnavy na jazz práve dnes
Už dnes poobede sa trnavské námestia a nádvoria premenia na jazzový Babylon, v ktorom bude radosť...