Jazzman týždňa: Derrick Hodge

Jazzman týždňa: Derrick Hodge
Derrick Hodge je uznávaný skladateľ, kontrabasista a basgitarista. Najznámejší je ako člen neo-soulovej jazzovej formácie Robert Glasper Experiment, no nezanedbateľné je aj jeho pôsobenie ako štúdiový hudobník pohybujúci sa v oblasti jazzu, R&B i filmovej hudby. Okrem toho má na konte už dva úspešné sólo albumy. Slovo „sólo“ v tomto prípade platí takmer doslova, Derrick si totiž na svojom druhom albume s názvom „The Second“ dokázal nahrať skoro všetky nástroje sám. 
 
Narodil sa vo Filadelfii a predtým, ako presedlal na basgitaru, venoval sa najprv elektrickej gitare. To sa stalo už na základnej škole. Na osemročnom gymnáziu sa zoznámil s kontrabasom, na ktorý sa naučil hrať ako samouk, bez formálneho vzdelania. Namiesto toho využil svoje znalosti z hry na elektrickú basgitaru a sledoval hru iných hráčov na sláčikové nástroje v lokálnom orchestri.
 
Hodge navštevoval Esther Boyer College of Music na Temple University v domovskej Filadelfii. Študoval jazzovú kompozíciu a hru a popritom chodil na súkromné hodiny kontrabasu i basgitary k Vincentovi Fayovi. Svoje hudobné znalosti neskôr rozvíjal aj doplnkovým štúdiom u významnej postavy americkej jazzovej trúbky, Terence Blancharda. Stal sa členom univerzitnej jazzovej kapely a malého orchestra Terella Stafforda, neskôr vstúpil do univerzitného symfonického orchestra a komorného New Music Chamber Orchestra. Počas štúdia si Hodge našiel cestu k špičke filadelfského R&B a hip-hopu, vrátane Jill Scott, Musiq Soulchild a Floetry. V roku 2003 sa stal členom skupiny klaviristu Mulgrewa Millera. 
 
O dva roky neskôr dostal Hodge angažmán u rappera Commona, ktorému nahral basu do hitu „Be“. Ich spolupráca pokračovala a o dva roky neskôr sa basgitarista hráčsky i producentsky podieľal na Commonovej nahrávke „Finding Forever“. Zvuk jeho basy znie aj na rapperových neskorších dvoch albumoch. V roku 2013 sa umelci stretli v štúdiu opäť, tentokrát však v opačnom garde. Teraz to bol Hodgov album a jeho titulná skladba s názvom „Live Today“, ktorej Common v pozícií hudobného hosťa prepožičal svoj hlas.
 
Spomínané štúdium u Blancharda basgitaristovi umožnilo preniknúť do sveta filmovej kompozície, v ktorom si postupne tiež vybudoval úspešnú kariéru. Začal kreatívnymi príspevkami do Blanchardových kompozícií k filmom „When the Levees Broke: A Requiem in Four Acts“ a „A Tale of God's Will” režiséra Spike Leeho (dokumentárne filmy pojednávajúce o ničivej smršti hurikána Katrina, pozn. red.). Dnes má Hodge na konte už bezmála 10 kompletných filmových soundtrackov.
 
Ďalší významný posun v kariére čakal Hodga v roku 2008. Vtedy sa stal členom skupiny Robert Glasper Experiment, s ktorou nahral ich prvý album „Double Booked“. Po svetovom turné sa v roku 2011 vrátili do štúdia, aby nahrali monumentálne úspešný a mimoriadne vplyvný album „Black Radio“, ktorému sa dostalo aj ocenenia Grammy.
 
Svoje vedomosti, skúsenosti a kontakty Hodge napokon zúročil vo svojej vlastnej sólo tvorbe pod hlavičkou slávneho vydavateľstva Blue Note Records. Jeho sólové albumy „Live Today“ a „The Second“ obsahujú hudbu ovplyvnenú neo-soulovým konceptom Roberta Glaspera, hip-hopom a R&B východného pobrežia Spojených štátov, ale aj vážnou hudbou (Hodge rád spomína Debussyho a Ravela). Basgitaristova tvorba pôsobí zemito, mäkko, pokojne, miestami príjemne melancholicky. Po vzore afro-americkej hudby dominujú kratšie opakujúce sa motívy a slučky pred výpravnosťou. Objavujú sa široké lyrické plochy s vynikajúcou orchestráciou hodnej filmového skladateľa. Basgitarista za svoje hráčske vzory považuje najmä Johna Patitucciho a Jimmyho Haslipa.
 
 

Zdroj: BassMusicianMagazine, Wikipedia

Adam Hudec

 

 

Ďalšie články

Trendy jazzu 21. storočia (2. časť): Jazz je mŕtvy, nech žije jazz?
Ak medzi jazzmanmi spomeniete mená Robert Glasper, Esperanza Spalding, či Hiromi, nikto zrejme...
Hľadá sa jazz (3. časť): Balada o hudbe nepochopenej
Som hudobník. Pýtajú sa ma, čo hrám. Odpovedám "jazz". Povedia, že jazz nemusia. Pustím im ukážku....
Jazzman týždňa: Terence Blanchard
Na jazzovej scéne pôsobí od začiatku 80-tych rokov, ale na rozdiel od svojich rovesníkov sa dostal...
Top 5: Jazzové albumy roku 2018
Múzy tento rok našťastie nemlčali. Viac ako sto rokov od vzniku jazzu prichádzajú na svet nové...
Predstavujeme očakávaný debut tria Szaturma: album "Phi" a jeho vzrušujúci jazzovo-avantgardný svet.
Československé trio Szaturma vydalo jedinečný debutový album „Phi“ pod hlavičkou vydavateľstva...
JazzFestBrno hlási tucet náhradných termínov. V septembri ho otvorí Avishai Cohen
Pořadatelé festivalu JazzFestBrno zveřejnili téměř kompletní seznam náhradních termínů odložených...
Umenie nikdy nezomrie. Posolstvo Sonnyho Rollinsa pre túto dobu.
"Umenie nikdy nezomrie. Prežije tú kontroverznú politickú povrchnosť, ktorou všetko zakrývame."...
V Brne vznikol počas pandémie unikátny projekt Swinghouse. Už dva mesiace prináša päť dní v týždni streamované koncerty
Za všetkým stojí úzka skupina hudobníkov, kamarátov, a spolubývajúcich združená okolo...