Jazzman týždňa: Patricia Barber

Jazzman týždňa: Patricia Barber
Peter Baláž

Keď začínala v malých kluboch v Chicagu, udivovala miestnych hudobníkov a skladateľov svojimi aranžami a improvizáciou. Keď pridala ku klavíru aj spev, ohromila renomovaných kritikov zo svojich nahrávok. A keď sa po rokoch medzinárodných turné zamerala na vlastné skladby, získala si srdcia fanúšikov obdivujúcich jej výstižné texty a nadčasové metafory. Speváčka, skladateľka a klaviristka Patricia Barber.

Patricia Barber sa narodila 8.novembra 1955 v americkom meste Chicago. S hudbou je v kontakte od útleho detstva – jej otec bol saxofonistom v orchestri Glen Millera. „Vždy keď doma hral, vložila som ruku do zvonu saxofónu, aby som cítila hudbu”, spomína Patricia. Od šiestich rokov sa učí hrať na klavír. Po ukončení strednej školy a otcovej smrti, prepadáva jazzu. „Visel mi nad hlavou po celú dobu. Myslela som si ale, že stať sa jazzovým hudobníkom je pre ženu hlúposť. Myslím pre múdru ženu. A tak som sa snažila odolať.” A tak sa zapisuje na univerzitu v Iowe s hlavnými predmetmi klasická hudba a psychológia. Ale volanie jazzu, o ktorom si myslela, že je už umlčané, stále silnie. Po promócii je rozhodnuté. Pôjde v šľapajách svojho otca.

Po návrate do Chicaga v roku 1984 začína hrávať päť nocí v týždni v klube Gold Star Sardine Bar. Čoskoro sa jej povesť rozširuje mimo mesta a je korunovaná úspechmi na Chicago Jazz Festival (1988) a holandskom North Sea Jazz Festival (1989). Ako tridsaťštyri ročnej jej vychádza debutový album s názvom Split. Pozornosť v rade kritikov však upútajú nasledújúce dve nahrávky -  A Distortion Of Love (1992) a Cafe Blue (1994).  V tomto čase začína svoje pravideľné vystúpenia v legendárnom chicagskom klube Green Mill, kde hráva dodnes každý pondelok, pokiaľ nie je na turné. V polovici deväťdesiatych rokov sa vracia na Northwestern University, kde získava magisterský titul z jazzovej pedagogiky.  

 

 

Skvele predávajúce sa albumy Modern Cool (1998) a Nightclub (2000) vyúsťujú do podpísania zmluvy s elitnou značkou Blue Note. Nasleduje album Verse (2004) a DVD koncert Live: France 2004.  Po nahrávke Mythologies (2006), nadžánrovým cyklom piesní založených na spisoch rímskeho básnika Ovídia, je zapísaná Patricia do histórie moderného jazzu. Kritikmi je vyzdvihovaná medzi svoje súčasníčky ako Cassandra Wilson alebo Diana Krall. Zaujímavosťou je, že remastrované albumy Patricie Barber na nosičoch ako SACD alebo vinyl, sú často používané ako referenčné audiofilské zvukové nahrávky pri testoch špičkovej audio techniky.   

Zatiaľ posledná nahrávka speváčky, klaviristky, skladateľky a poetky Patrície Barber s názvom Smash (2013)  je zároveň debutom pre vydavateľstvo Concord Records.

 

Foto: Jimmy Katz

Zdroj: patriciabarber.com

Peter Baláž

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

15-ročná speváčka Júlia Kozáková: Chcela by som toho ľuďom veľa povedať
„Zistila som, že sa vo mne hromadí veľa vecí, ktoré chcem ľuďom povedať a práve teraz som...
Recenzia CD: Ľuboš Šrámek/Nikolaj Nikitin - Altar
Zainteresovanému poslucháčovi domácej jazzovej scény mená Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek netreba...
Jazzman týždňa: Benny Goodman
  Benny Goodman bol americký jazzový a swingový hudobník, klarinetista a kapelník. Často...
Jazzman týždňa: Miles Davis
  Miles Davis patrí k najvýznamnejším hudobníkom v dejinách inštrumentálneho jazzu. Bol to...
Týždeň slovenského jazzu: všehochuť
Niekedy to proste vypáli tak, že do jedného vreca musíte zozbierať všetko, čo nezapadlo inde: bez...
Týždeň slovenského jazzu: vokalisti
Dnes to bude stručnejšie, keďže zo spomenutej päťky som sa viacmenej dostal len k dvom albumom...
Týždeň slovenského jazzu: tradícia
Pomaly, ale isto sa blížime k Medzinárodnému dňu jazzu, ako aj k oslavám tohto sviatku...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...