Korene dizonancie: Ako železnica formovala jazz

Korene dizonancie: Ako železnica formovala jazz
Železničná doprava je jeden z kľúčových historických fenoménov dejín Spojených štátov amerických 19. a 20. storočia. Viac ako zásadne ovplyvnila štruktúru americkej spoločnosti, tvár krajiny, jej politický i hospodársky vývoj, ako aj osudy jej obyvateľov. Obrovský vplyv vlaku je však cítiť aj na miestach, kde by sme ho možno spočiatku nehľadali, napríklad v big-bandových aranžmánoch Glenna Millera či Dukea Ellingtona. Jazz a železnica však majú spoločnú minulosť.
 
Americký skladateľ a dirigent Rob Kapilow rozoberá vplyv železnice na jazzovú hudbu v jednej z relácií rádia "Wbur". Vychádza z faktu, že jazz ako taký má korene v starých afro-amerických spirituáloch a pracovných piesňach, ktoré si spievali Afro-Američania pri práci na stavbách železničných sietí. Vznikali tak texty často pracujúce s motívom vlaku, ktorý spravidla slúžil ako symbol cesty na druhý svet.
 
Ako však americká železnica formovala hudobnú stránku žánru? Skladateľ je ovplyvnený prostredím, v ktorom sa pohybuje a keďže umelci spravidla cestovali po krajine vlakmi, tráviac v nich množstvo času, ich konštantnou akustickou kulisou sa stali zvuky železnice. Pišťanie komínov, rinčanie koľajníc, syčanie pary, to všetko inšpirovalo napríklad aj dvoch v úvode spomínaných velikánov pri aranžovaní svojich skladieb. Vznikli tak harmonické a melodické postupy, ktoré sa snažili zachytiť charakter zvukov železnice. Tetrakordové ostináta napodobňujú prácu motora. Použitie double-time znázorňuje zrýchľovanie vlaku. Špinavé, na zväčšené kvarty bohaté trúbkové party a ťahavé trombónové kontrapunkty zasa imitujú zvuky komínov a všemožnej signalizácie. Toto využitie dizonancie, ktorej rozmach v jazzových aranžmánoch má na svedomí aj americká železnica, sa dostáva do popredia a aj vlakmi inšpirované skladby ako Millerova "Chattanooga Choo Choo" alebo Ellingtonova "Happy Go Lucky Local" svojou kompozíciou pripravujú pôdu pre dizonantný charakter neskoršej jazzovej hudby.
 
Rozhovor s Robom Kapilowom na danú tému si môžete vypočuť kliknutím na odkaz v zdroji.
 
 
Zdroj: Wbur

 

 

Ďalšie články

Filmové fórum predstaví vzácne jazzové krátke filmy zo začiatku storočia
Filmové fórum mesta New York začiatkom júna predstaví krátku kolekciu vzácnych jazzových krátkych...
Jazzman týždňa: Duke Ellington
Americký skladateľ, dirigent a klavírista Duke Ellington patrí medzi najvplyvnejšie osobnosti jazzu...
VRAVELO SA V COTTON CLUBE: Hi - De - Ho - Man
"Vravelo sa v Cotton Clube" je séria príbehov z obdobia jazzového veku. Sám F. Scott Fitzgerald by...
VRAVELO SA V COTTON CLUBE – Volanie Džungle
"Vravelo sa v Cotton Clube" je séria príbehov z obdobia jazzového veku. Sám F. Scott Fitzgerald by...
Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
OpenJazzFest ožije Kubou i Brazíliou
Bohatá ponuka jazzových festivalov je typická najmä pre jesenné mesiace, no fanúšikovia si nemusia...
Cotatcha sings, Basie swings
Predpokladám, že znalci spozorneli pri parafráze na titul vynikajúceho albumu „Ray Sings, Basie...
Piesne, ktoré poznajú Lash & Grey i Dan Bárta
Carnegie Hall v New Yorku, Empoli Jazz Festival v Taliansku, viedenský klub Porgy&Bess,...