Letné počúvanie – Oskar Rózsa, Ľubor „Umelec“ Priehradník, Dan Brantigan: Presence (Hevhetia 2006)

Letné počúvanie – Oskar Rózsa, Ľubor „Umelec“ Priehradník, Dan Brantigan: Presence (Hevhetia 2006)
Peter Motyčka

Zvedavý a hľadajúci poslucháč sa príležitostne dostane k albumom, s ktorými si v prvej chvíli akoby nevie poradiť. Do akej priehradky ich zatriediť? A je vôbec nutné škatuľkovať? Aká je to hudba? A vlastne: je to ešte vôbec hudba? Spomínam si, ako som počas jesennej prechádzky (tuším 2006) v karpatských lesoch nad bratislavskou Račou dostal v telefonáte od Jána Sudzinu z vydavateľstva Hevhetia ponuku dať dokopy niekoľko viet o ťažko popísateľnej nahrávke, ktorú len nedávno „spáchali“ basgitarista (a klávesák) Oskar Rózsa, trubkár (a mašinkár) Ľubor „Umelec“ Priehradník, spolu s americkým trubkárom Danom Brantiganom.

 

Keď som sa po niekoľkých dňoch dostal k napálenému masteru, otvoril sa predo mnou nový svet. Iný, než by som očakával na základe predchádzajúcich Rózsových (spolupráce a Andrejom Šebanom, či nedávny album „Oskar Rózsa Sextet“ – 2003), Priehradníkových (Barflies – 2003) či Brantiganových (Dan Brantigan Quartet – „Becoming“) projektov. Šesť trackov nahrávky plynulo akoby samovoľne. Harmonickú ukotvenosť, či akékoľvek náznaky formy boli v nedohľadne (či nepočuteľne). Hudba tejto trojice si jednoducho žila vlastným životom a skutočne súznela s nepravidelným a neukončeným sieťovým vzorom na obálke albumu. Jej autor, maliar, sochár a grafik Peter Beňo (tvorca vizuálnej podoby vydavateľstva Hevhetia), do nej ručne domaľovával detaily na jednotlivých obálkach, vďaka čomu bolo každé CD originálom. (Môžem potvrdiť, keďže mi rukami prešlo viacero kusov, z ktorých mal každý zvýraznený iný detail.)

 

 

Možno sa dnes, v epoche takmer technokraticky dokonalej, navrátiť k životodarnému prameňu? Možno pri koreňoch vlastnej identity zažívať znovuzrodenie, ktoré je roztrúsené v nás samotných ako púštny piesok, či miriády nepatrných sférických častíc? Ľahkovážnym sa javí bytostné odmietanie elementov zdanlivo nesúladiacich, či nevypĺňajúcich celistvosť priestoru. Môžno „len“ nepravidelnú pulzáciu pokladať za umenie? Ba je vôbec možné nevnímať arytmiu ako paralelu búšenia srdca? Srdca ako svätostánku bezhraničnej lásky a súčasne zraniteľného orgánu z hladkej svaloviny...

 

 

Odpútavanie mysle od nedokonalého povstáva z improvizačnej voľnosti, ktorú nám predkladá trojica umelcov. Oskar Rózsa, Ľubor „Umelec“ Priehradník a americký hosť Dan Brantigan nemeditujú nad vlastnou nemohúcnosťou popísania absolútneho. Dokonalosť hľadajú v nepretržitej pulzácii, ktorá vo svojej periodicite a zároveň nepravidelnosti zachytáva premenlivosť daného okamihu. Sférickosť trúbky nás vymaňuje z beztvarej formy nepretržitého plynutia hudby aby sme sa na jej krídlach vzniesli ponad rozľahlé zvukové pláne – „soundscapes“. Tam nachádzame skutočnú slobodu a voľnosť prameniacu z bezprostrednej komunikácie a vzájomnej empatie zúčastnených hudobníkov. Oslobodiť vnútro od nánosov vonkajšieho sveta a počúvať…

 

https://hevhetia.bandcamp.com/album/presence

 

 

Autor: Peter Motyčka

 

Galéria

Letné počúvanie – Oskar Rózsa, Ľubor „Umelec“ Priehradník, Dan Brantigan: Presence (Hevhetia 2006)

 

 

Ďalšie články

Reportáž: One Day Jazz festival s príchuťou Slovenskej filharmónie
Dlho očakávaná jarná časť One Day Jazz Festivalu bola konečne tu. Začala sa v stredu o 19:00 na...
Vianočný Hevhetia CD box obsahuje aj kvalitné jazzové tituly
Vydavateľstvo Hevhetia pripravilo pre svojich fanúšikov predvianočné prekvapenie – 14CD box v...
One Day Jazz Festival: Veľkolepá oslava jubilea s Lizz Wright, Danom Bártom a Slovenskou filharmóniou
Pred bratislavským NTC sa už podvečer 13. júna  začali zhlukovať skupinky fanúšikov jazzu....
Hraj sa s hudbou. Kalaha: Nord Havn
Názov príspevku je, priznám sa, prvoplánový. Slovo Kalaha je totiž stolová hra spadajúca do...
Americká odysea Joshuu Redmana
Zachytili ste už fenomén NPR Tiny Desk Concerts? Dvadsaťminútové komorné vystúpenia v kancelárskych...
JazzFestBrno opäť exceluje: Béla Fleck, Samara Joy, Gretchen Parlato, Lionel Loueke, Emmet Cohen…
Nič sa nedá robiť: štafetu najlepšieho československého jazzového podujatia prevzal už pred viac...
Nové konverzácie Roberta Balzara
Meno kontrabasistu a skladateľa Roberta Balzara reflektujú jazzoví priaznivci už niekoľko dekád...