Marocký jazzový festival vyvolal pobúrenie: Tieň palestínskeho konfliktu aj na jazzovej scéne

Marocký jazzový festival vyvolal pobúrenie: Tieň palestínskeho konfliktu aj na jazzovej scéne
Izraelsko-arabský konflikt, ktorý nepretržite zúri od čias rozpadu britskej kolónie v Palestíne a následného vzniku štátu Izrael, nedávno zarezonoval aj v jazzovej obci. Septembrový festival Tanjazz v marockom meste Tangier sa totiž ocitol pod paľbou kritiky za rozhodnutie zaradiť do svojho programu vystúpenie speváčky, trombonistky a klaviristky Noam Vazana. Ide o izraelskú umelkyňu, ktorá ako hudobníčka slúžila aj v izraelskej armáde.
 
Odporcovia tvrdia, že festival týmto symbolicky vyjadruje podporu takzvanej izraelskej normalizácií. Tento koncept sa v stručnosti zakladá na všeobecnom uznaní existencie suverénneho izraelského štátu v Palestíne arabským svetom, čo však jeho opozícia chápe ako legitimizáciu nadvlády Izraela nad utláčaným palestínskym obyvateľstvom (pre viac informácií hľadajte pomocou kľúčových slov „izraelská normalizácia“). Arabské Maroko má s Izraelom od roku 2000 pozastavené diplomatické vzťahy, vstup Izraelitov do krajiny však zakázaný nie je. Názor kritikov festivalu je, že bývalá členka a podporovateľka telesa, ktoré sa dopúšťa zločinov na palestínskom obyvateľstve, nemá čo na kultúrnom podujatí v arabskej krajine hľadať. „Nemohli vybrať iného speváka? Alebo sa nám tým snažia niečo povedať? Tangier je mesto odboja. Všetci by sme mali konať. Všetky občianske, študentské a politické skupiny v meste by mali túto normalizáciu so sionistami zastaviť,“ píše jedna uživateľka Facebooku. 
 
Vazana nakoniec na festivale vystúpila, napriek mediálno-internetovému tlaku palestínskych anti-normalizačných skupín. Zaspievala dokonca aj duet spolu s marocko-holandskou umelkyňou, ktorá si hovorí Teema. Festival si podľa svojich slov kládol za cieľ „stavať mosty pochopenia a tolerancie pomocou hudby znázorňujúcej dedičstvo arabskej a hebrejskej kultúry, ktorá sa miesi so súčasnou populárnou hudbou a jazzom.“ Oficiálne stránky festivalu ďalej tvrdia: „Keď budete počuť tieto dve mladé dámy spievať, ihneď sa prepojíte s krásou a radosťou dvoch starobylých jazykov a pochopíte jednoduchosť a krásu ich spojenia.“ Ak vás zaujíma názor a reakcia samotnej umelkyne na túto situáciu, navštívte jej oficiálnu stránku na Facebooku.
 

 

 

Ďalšie články

Jazzman týždňa: Elon Turgeman
Je považovaný za jedného z najlepších gitaristov Izraela. Elon Turgeman sa narodil v roku 1960 v...
Recenzia CD: Ofir Shwartz Trio debutujú pod Hevhetia Records
Jedným z posledných počinov košického vydavateľstva Hevhetia je album Shades of Fish od...
Avishai Cohen zavŕšil rok novým albumom
Izraelský basista a skladateľ Avishai Cohen prichádza na sklonku roka s novým štúdiovým...
Jazzový festival v Kodani čelí kritike: Izraelské kapely odmietol z "politických dôvodov"
Copenhagen Jazz Festival má problém, jeho riaditeľ Kenneth Hansen povedal jednému z...
Sisa Feher vyráža na turné so sedemčlenným KHI ansámblom
Sisa Fehér patrí k veľkým talentom česko-slovenskej hudobnej scény. Ako multiinštrumentalistka,...
Jazzový Mikuláš príde tento rok o deň neskôr
Určite to poznáte: poriadne vyčistiť topánky/čižmičky a vyložiť ich v mikulášsky predvečer do okna...
Keď sa dvakrát jeden rovná jeden
Pandemické mesiace poznamenali snáď všetky oblasti spoločenského i kultúrneho života. Množstvo...
Správne nasmerovať a napojiť sa: vyhrajte CD „Directions & Connections“
Dlhoroční hudobní partneri – saxofonista Nikolaj Nikitin a klavirista Ľuboš Šrámek, vydali pod...