Navždy odišla výrazná postava moderného jazzu. Vo veku 66 rokov zomrel klavirista Lyle Mays

Navždy odišla výrazná postava moderného jazzu. Vo veku 66 rokov zomrel klavirista Lyle Mays
Dávid Oláh
Iba včera obletela svet ďalšia smutná správa. Vo veku 66 rokov navždy odišiel klavirista Lyle Mays, ktorý sa najviac preslávil ako dlhoročný sideman Pata Methenyho. Lyle Mays nakoniec prehral boj so zákernou chorobou. Smutná správa bola uverejnená na jeho oficiálnej facebookovej stránke.
 
“S hlbokým zármutkom vám oznamujem, že môj strýko, Lyle Mays, navždy odišiel dnes ráno v Los Angeles. Zomrel na následky dlhého boja s neustále vracajúcou sa chorobou. Bol obklopený svojimi najblížšími. Lyle bol úžasný hudobník, človek a génius v každom zmysle slova. Bol mojim drahým strýkom, mentorom a priateľom. Slovami nedokážem opísať hĺbku môjho zármutku," píše sa na facebookovom profile Lyla Maysa.
 
“Lyle bol jedným z najlepších hudobníkov, akých som kedy poznal. Počas našej viac ako 30-ročnej spolupráci, bol každý nás spoločný hudobný moment výnimočný," uviedol Pat Metheny.
 
"Od prvých spoločných tónov, ktoré sme spolu zahrali, sme nadviazali okamžité spojenie. Jeho obrovská inteligencia a hudobná múdrosť obohacovala každý aspekt jeho osobnosti. Bude mi nesmierne chýbať.”
 
 
 
 
Lyle Mays bol stálym členom The Pat Metheny Group. Spolu s Patom Methenym v tomto období skomponovali a zaranžovali takmer väčšinu repertoáru tejto kapely, za čo Mays získal ocenenie Grammy Awards až 11-krát. 
 
Mays hral na klavíri, klávesových nástrojoch, ale aj na trúbke, na ktorej hrával aj v Pat Metheny Group. Vydal aj niekoľko sólových albumov a spolupracoval aj s mnohým ďalšími umelcami svetovej extra triedy - Joni Mitchel, Rickie Lee Jones, Earth, Wind & Fire, Bobby McFerrin, Toots Thielemans, Jeremy Irons, Max von Sydow & Meryl Streep.
 
Neskôr Mays pracoval ako softwarový manažér. V roku 2016  sa v rozhovore pre Jazziz vyjadril k danej téme takto: “ Nemám v záujme skutočne opustiť hudobný priemysel. Myslím si, že hudobný priemysel opustil mňa, alebo nás všetkých.”
 
“Odišiel som, pretože ekonómia tu skončila. Ľudia si už nie sú ochotní za hudbu zaplatiť. Mohlo by ma to znervózňovať, ale mám aj ďalšie záujmy a schopnosti, takže som sa posunul iným smerom."
 
 
Dávid Oláh

 

 

Ďalšie články

Richard Bona: Beriem si od hudby voľno
Richard Bona (nar. 1967 v Kamerune) – basgitarista, gitarista, spevák a perkusionista. Prvý hudobný...
Večer s Patom Methenym: Nekonečné hudobné spektrum
Otvorenie jarnej sezóny ONE DAY JAZZ Festivalu 2017 prebehlo vo veľkom štýle. Dramaturgia na čele s...
Škandál jazzových pódií: Pat Metheny nosí údajne parochňu
Dlho zamlčiavaná a tabuizovaná téma nočných rozhovorov jazzových gitaristov začína zaplavovať...
Linda Oh: Na pódiu dávam zo seba maximum
Linda May Han Oh (33) sa narodila v Malajzii, vyrastala v Austálii a posledné roky...
Rozhovor s jedinečným československým triom Szaturma: o inšpiráciach, debutovom albume a blížiacom sa krste na JazzFestBrno
Za necelé tri roky svojho pôsobenia si trio Szaturma stihlo vybudovať svoj vlastný hudobný jazyk...
Hudobný darček pre milovníkov world music: Akordeonista Jean-Louis Matinier a gitarista Kevin Seddiki vystúpia v Bratislave
V sobotu 14. marca vystúpi v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca výnimočné hudobné duo z...
Sisa Fehérová a Cha bud: Skladba Holúbky spojili košických hudobníkov proti extrémizmu
“Môj milý, holubičí národ, sľúbili sme si vydržať,” refrén pesničky odkazuje hneď k dvom silným...
CD Perforomances: Vzrušujúci výlet skrz tvorbu Ľuboša Šrámeka
Klavirista, skladateľ, aranžér, pedagóg a producent Ľuboš Šrámek patrí k jedným z...