Reportáž: Open Jazz Fest 2017 (časť druhá - sobota)

Maros Pavlik

Z času na čas vznikne na Slovensku hudobná formácia, ktorá načrie do bezodnej studnice folklóru.  Jednou z nich je aj netradičný projekt Ľudové Mladistvá. Kapela vznikla len minulý rok a vďaka svojmu inovatívnemu prístupu už stihla získať ocenenia v súťaži Nové tváre slovenského jazzu a Radio_Head Awards. Na festivale sa predstavilo pôvodné inštrumentálne jadro skupiny, rozšírené o štvoricu vokalistiek. Trochu archaicky a folkloristicky zaváňajúci názov skupiny budil vo mne v súvislosti s jazzovým festivalom trochu obavy, no rozptýlili sa ihneď po úvodných taktoch. Krásne, sýte štvorhlasy (skutočných fokloristiek), moderné aranžmány, pestrý žánrový mix (Ej padá padá rosička dokonca popretkávaná latinom). V skupine hosťoval huslista Stano Palúch, zaskakujúc huslistu Jána Kružliaka ml. Vynikajúca rytmika v rukách bubeníka Jakuba Kačica, k tomu výrečný kapelník a klavirista Martin Štefánik. Pre mňa veľmi príjemné prekvapenie a vynikajúci úvod druhého večera festivalu. Budeme sa tešiť na debutový album kapely, ktorý má vyjsť na jeseň.

Austrálsky jazz Lindy May Han Oh quintetu

Svetobežníčka Linda Oh sa vrátila na Slovensko len dva a pol mesiaca po svojej slovenskej premiére s kvartetom Pata Methenyho v Bratislave. Pat Metheny nie je jediným zo slávnych hudobníkov, ktorí mali možnosť zaradiť túto drobnú Austrálčanku do svojej kapely. Linda sa môže pochváliť hraním so slávnym saxofonistom Joeom Lovanom, či trúbkárom Dave Douglasom. Na svoju druhú návštevu Slovenska prišla predstaviť svoj najnovší album Walk Against Wind. S výnimkou bubeníka Rudyho Roystona prišla basistka so svojou poslednou štúdiovou zostavou. Gitaristu Matta Stevensa, pôsobiaceho aj v skupine Bena Williamsa, sme mali na Slovensku možnosť vidieť v roku 2015 v projekte basistky Esperanzy Spalding. Ďalší člen Linda May Han Oh quintetu, saxofonista a producent Ben Wendel účinkuje okrem vlastných projektov aj s famóznym arménskym klaviristom Tigranom Hamasyanom, bubeníkmi Antoniom Sanchezom, Ericom Harlandom a ďalšími.  Linda Oh je univerzálna basistka, hrajúca na kontrabase rovnako dobre ako na basgitare. O tom sme mali možnosť presvedčiť sa už na koncerte Pata Methenyho. Skladby z najnovšieho Lindinho albumu Walk Against Wind sú kompozične postavené na širokých plochách a výraznej basovej linke a  sú z iného súdka ako hudba, ktorú sme počuli v prvý festivalový deň. Stevensove gitarové riffy, Wendelov dravý saxofón, či Fabianov Steinway sa zakaždým odvíjali od Lindinho dominantného kontrabasu a basgitary. Prvé dve skladby (Yoda a titulná Walk Against Wind) poňala Linda ako prezentáciu svojho dokonalého, citlivého prstokladu. Podobne ako na albume, aj na koncerte doprevádzala Linda niektoré (intonačne náročné) skladby vokálom. Vystúpenie sa stretlo s veľkou odozvou i náročnejšie naladeného publika. Po koncerte si mohli záujemci kupiť priamo od Lindy jej štvrtý album - Walk Against Wind. Lepšie povedané origami s kódom na siahnutie albumu v ľubovoľnom audio formáte. Záujemci z generácií zvyknutých na fyzické nosiče boli trochu zaskočení, ale je dosť možné, že práve takýto enviromentálny smerom sa stane pre hudobný priemysel pesničkou blízkej budúcnosti.

Setlist kvinteta: Yoda/Walk Against Wind/Firedance/Speech Impediment/Lucid Lullaby

Saxofónová paľba Kennyho Garretta

Pred niekoľkými rokmi by málokto uveril, že na Slovensku uvidíme dvakrát v priebehu jedného roka (dokonca v jednom meste) saxofonistu kalibru Kennyho Garretta. Po úspešnom jarnom klubovom koncerte v novomestskom Blue Note prijal tento špičkový saxofonista pozvanie aj na Open Jazz Fest. Kenny Garrett zúžitkúva skúsenosti z hrania s takými kapacitami, ako Miles Davis, Freddie Hubbard, Woody Shaw, McCoy Tyner, Pharoah Sanders a Ron Carter. Garretovo freejazové intro z BJD 2006 zostane ešte dlho v pamäti všetkých zúčastnených. Desaťminútová freejazová smršť sa tentokrát neopakovala. Kenny Garret predviedol s kvintetom špičkový moderný jazz. Zmena oproti avizovanej zostave nastala na poste bubeníka namiesto Marcusa Baylora hral na bicie Samuel Laviso. Kenny Garrett vo svojom kvintete prezieravo skombinoval mladých hráčov so zrelšími. Kvintet šľapal po celý čas v neuveriteľne strhujúcom tempe. Veľkou mierou aj vďaka rytmike so spievajúcim perkusionistom Rudym Birdom. Bird je perkusionista s tridsaťročnou praxou a absolvoval hranie s Miles Davisom, Glen Miller Orchestrom a Amy Winehouse. Kenny Garrett striedal sopránku s altkou, po celý čas lavíroval medzi moderným jazzom a bopom. Napriek tomu v poslednej tretine roztancoval obecenstvo v skladbe Do Your Dance z rovnomenného albumu z roku 2016. V úplnom závere nasadili hudobníci repetitívny rytmus, ktorý pozvoľne prešiel do rappovej Happy People (z albumu Happy People, 2012). Nezabudnuteľné vystúpenie Kennyho Garreta by sa ideálne hodilo na zavŕšenie tohtoročného festivalu. V zákulisí však ešte čakal posledný účinkujúci – český Original Vintage Orchestra.

Retro záver v podaní Original Vintage Orchestra

Original Vintage Orchestra je profesionálny big band, založený Petrom Kroutilom a patrí medzi swingovú špičku v Čechách. Hrá swing 20. a 30. rokov a prináša originálne úpravy slávnych piesní v dobovom štýle. Toľko v skratke o záverečnom účinkujúcom jubilejného 10. ročníka festivalu.  Orchester ukľudnil divákov po Garrettovej divočine a staromilci si iste prišli na svoje. Mne však v ušiach ešte doznieval famózny Kenny Garrett. Z Original Vintage Orchestra prinášame aspoň niekoľko fotografií.

Záverom krátke zhodnotenie tohtoročného festivalu. Open Jazz Fest 2017 sa vyznačoval štýlovo veľmi pestrou dramaturgiou. Určite by som si vedel predstaviť aj iné poradie niektorých účinkujúcich, no plne chápem, že nie vždy je ľahké zladiť predstavy organizátorov s časovými (a logistickými) možnosťami účinkujúcich. Tak ako po minulé roky, aj tento rok chválim zvukára za špičkové ozvučenie. Už teraz sa teším na ďalší ročník. Verím, že festival si za roky existencie získal medzi hudobníkmi meno, a tak nebude problém pozvať na ďalšie ročníky zaujímavých a neopozeraných umelcov.

Text: Marián Pavlík

_DSC3519_.JPG
_DSC3521_.JPG