Report: Bratislavské jazzové dni 2012 - tretí deň
Tretí, záverečný festivalový večer BJD´2012 bol znova pestrý, každý zo štyroch koncertov sa líšil od toho predchádzajúceho žánrom a spôsobom hudobného prejavu. Spoločným menovateľom vo všetkých formáciách boli sóloví speváci.
1. Lucia Lužinská a Boris Čellár Quintessence (SK)
Dvojica Lucia a Boris sú veľmi dobre známi svojou hudobnou a jazzovou činorodosťou, majú v hlave neustále ďalšie nápady, projekty a koncepcie. A to v tom najlepšom – profesionálnom slova zmysle! Ich koncerty sú postavené na ich precíznom premyslenom hudobnom rukopise, zvukovej farbe a výraze aranžmánov. Sú zárukou kvalitného koncertného jazzu a aj vďaka tomu spolupracujú s najkvalitnejšími spoluhráčmi. V projekte „Quintessence“, ktorý zaznel v úvodnom koncerte tretieho večera BJD, sa predstavila jazzová rozšírená formácia, ktorá hrala precízne naštudovanú koncepciu a aranžmány Borisa Čellára. K rytmickému jadru výborne zapadol saxofón a swingujúci klarinet Mira Poprádiho a neobyčajne kultivovane a s jazzovým feeligom doplnila farbu kapely aj hosťujúca Ľudmila Štefániková na malletKat (el.vibrafón). Zazneli rytmy samby v skladbe Yatra-ta, v duu s klavírom spievala Lucia prepracovanú kompozíciu Milesa Davisa, potom prišiel strhujúci Spain (Chick Corea), modernojazzový Well You Needn´t (Thelonius Monk) a na záver Afro Blue (Coltrane, Santamaria). Výborný a kvalitný jazzový koncert! Obsadenie: Lucia Lužinská (spev), Boris Čellár (gitara), Gregor Ftičar (SLO) (klavír), Juraj Griglák (kontrabas, basgitara), Peter Solárik (bicie), Miro Poprádi (klarinet, tenorsax), Ľudmila Štefániková (el.vibafón „malletKat“).
- Pierre De Trégomain Quartet (F)
Sólový spev so sprievodom klasického jazzového rytmického tria bol pre mňa veľkým – a príjemným prekvapením. Bol som pripravený na nejaký svojský prejav, hudobný odklon, či experiment – ako to u francúzskych muzikantov už býva zvykom. Aj bol! So sprievodom inak vynikajúceho jazzového tria – spieval Pierre de Trégomain vyššie položeným hlasom, v širokánskom rozsahu, a neobyčajne intonačne čisto, väčšinou nám neznáme skladby. No ale aj známu – napr. My Funny Valentine, ktorú ale „pretvoril“ na svoj obraz. Spieval vlastné texty v angličtine, ale aj po francúzsky – a vtedy to dostávalo čarovný šanzónový nádych. Navyše, svoj spev umocňoval alebo dotváral pantomimickými pohybmi a gestami. Netradičný, neobvyklý, ale samozrejme jazzový prednes a koncert! Obsadenie : Pierre de Trégomain (spev), Arnaud Gransac (klavír), Bruno Schorp (kontrabas), Benoist Raffin (bicie).
- Elif Caglar Quintet (TR)
Nestáva sa často (a ja takisto márne pátram v pamäti), že by sme počúvali jazzový koncert tureckého jazzového orchestra. Akosi sme si jazz definovali aj geograficky – a Turecko sme do týchto hraníc dosť pozabudli prikresliť. Naša chyba! Veď jednak jazz nepozná hraníc a potom - nepočuli a nezažili sme tureckú jazzovú speváčku Elif Caglar s jej quartetom! Predchádzali jej síce nadšené recenzie, ale ako sa hovorí „live is live“ a živý koncert prekonal (aspoň moje) všetky očakávania! Aj jej koncert patril určite k vrcholom festivalu a veľká malá turecká speváčka s kapelou zahrali jazzový koncert hodný akýchkoľvek svetových kritérií. Čistý a krásny profesionálny hlas s dnes čoraz viac vzácnejším „zabudovaným“ jazzovým feelingom a swingom, bravúrne vedenie melódie a ešte bravúrnejší scat (!), enormný rozsah, obrovská a hneď jemná energia, veľmi jemné a vkusné a s čarovnými gestami sprevádzajúce „prikonferovávanie“ si, perfektná angličtina... do toho kontrapukticky podfarbujúca výborná – taká Chet Bakerovská trúbka... a naozaj skvelá jazzová rytmika s takým feelingom a swingom, že až srdce plesá! Zazneli brazíska samba (v portugalčine), naozaj krásna turecká melódia s originálnymi tureckými hlasovými ciframi, krásna balada Cry Me a River, a aj swingujúci štandard Just Friend. Je jasné, že takáto speváčka nespadla hotová z neba, ako čítame, je za tým poctivé dlhoročné štúdium kompozície a spevu v USA, ale aj štúdium tureckej hudby v Istanbule. Nová – skvelá tvár jazzu! Obsadenie : Elif Caglar (spev), Imer Demirer (trúbka), Serkan Özyllmaz (klavír), Baran Say (kontrabas), Onur Alatan (bicie).
- Kool & The Gang (USA)
Energickú koncertnú jazzfunkovú úderku Kool & The Gang tvoria špičkový hudobníci pod vedením kapelníka Roberta "Kool" Bella a ďalších dvoch zakladajúcich členov: Georgea Browna a Dennisa Thomasa. Priznávam sa, že podrobnejšiu reportáž z tohto koncertu funkovej formácie – obsadenou inak bezpochyby skvelými a profesionálnymi hudobníkmi, som z technických dôvodov nezaznamenal. Kapela, ktorá roztancovala Inchebu vystúpila v tomto zložení: Robert "Kool" Bell - basa, George Brown - klávesy, Louis Van Taylor - saxofón, Shawn McQuiller - spev, Curtis Williams - klávesy, Amir Bayyan - gitara, Michael Ray - trúbka, Timothy Horton - bicie, Lavell Evans - spev, Clifford Adams - trombón.
Na záver:
Každý má právo na svoj názor. Moja reportáž z troch dní Bratislavských Jazzových Dní ´2012, vám ponúkla moje názory, moje dojmy a moje muzikantské (nie muzikologické) postrehy. Tak ako je nekonečná samotná definícia „jazzu“, tak je nekonečná a nevyčerpateľná aj otázka vhodnosti či výhrad k tomu či onomu žánru tejto nádhernej hudby.
Celkový a záverečný môj dojem z BJD´2012 : som nadšený !
Teším sa o rok – určite budem(e) mať dôvod na nadšenie znova!
Vlado Vizár
Foto: Zdenko Hanout, Jozef Jakubčo SITA