V stredu 10. apríla vystúpil vo viedenskom Konzerthause spevák Kurt Elling v rámci turné k albumu 1619 Broadway – The Brill Building Project.
Uvoľnenosť. Tak sa dá stredajší Ellingov koncert vo Viedni vystihnúť najlepšie. Okrem fantastického vokálneho výkonu predviedol svoju dávku humoru, šarmu, a pravého amerického showmanstva. Spontánny pohyb po pódiu, komunikácia s kapelou, publikom, a intuitívne rytmicko-vokálne vložky boli samozrejmou, no veľmi nenútenou súčasťou. Majstrovsky odspieval azda všetky polohy dosiahnuteľné v rámci jeho štýlu a hlasového rozsahu -tradičnejšie a typicky jazzové polohy, scat a improvizácia, využitie echa (pomocou efektu), beatbox, no miestami zachádzal aj do polôh R‘n’B, či operného štýlu spievania.
Skladby sa striedali veľmi plynulo, často takmer bez prestávky. Boli postavené pre celú kapelu, ale objavili sa aj komorné kombinácie spev-kontrabas, spev-klavír, alebo ako druhý prídavok nádherný záver spev-gitara. Repertoár pozostával prevažne z albumu 1619 Broadway (Concord Records, 2012). Ďalej odznela napríklad kompozícia Dukea Ellingtona s vlastným Ellingovým textom, Nicht wandle, Mein Licht Johannesa Brahmsa, či skladba Golden Lady Stieveho Wondera v 7/4 groove. Kurta doprevádzali bubeník Kendrick Scott, kontrabasista Clarke Sommers, klavirista Laurence Hobgood a gitarista John McLean.
Ellingov koncert bol lahôdkou pre fanúšikov jazzu a kvalitnej hudby vôbec. Majster jazzového vokálu so svojou špičkovou kapelou priniesol do viedenského Konzerthausu to najlepšie z americkej jazzovej scény a bol to nezabudnuteľný zážitok pre každého, kto sa 10. apríla rozhodol prísť.
Tomáš Lukáč