Report: Roberto Fonseca "Yo" band

Report: Roberto Fonseca "Yo" band
jazz.sk

Wiener Konzerthaus, 18. 4. 2012

                Dramaturgia viedenského Konzerthausu pripravila na túto jarnú sezónu cyklus The Art of Latin Jazz, ktorá prináša v podstate všetkých významných predstaviteľov tohto rozmanitého žánru. Po vystúpení veľvyslancov newyorskej salsy Spanish Harlem Orchestra a flamencového mága Diega El Cigalu pokračovala séria koncertom kubánskeho klaviristu Roberta Fonsecu.

                Dovolím si teraz malú historickú odbočku. Tohto u nás nie príliš známeho umelca sme mali možnosť vidieť a počuť naživo aj na Slovensku v roku 2004. Vtedy hral v Inchebe s orchestrom Buena Vista Social Club, v ktorom nahradil zosnulého Rubéna Gonzalesa. V kubánskych tradičných bolerách sa publiku predstavil "len" ako luxusný sideman Ibrahima Ferrera. Mal som však možnosť vidieť aj zvukovú skúšku pred týmto koncertom, na ktorej si len tak sám pre seba "odpálil" Giant Steps v takom tempe a s takou invenciou, aká sa bežne nevidí. Vtedy som si uvedomil, že s týmto chlapcom "nie je všetko v poriadku" a že stojí za to jeho tvorbu sledovať.

                Minulú stredu sa Vo Viedni predstavil ako leader svojho šesťčlenného ansamblu a priiesol hudbu z najnovšieho albumu Yo (v preklade "Ja"). Vo všeobecnosti ide o fúziu jazzu, kubánskej hudby, world music (hlavne afrických koreňov afrokubánskej hudby) v modernom zvukovom kabáte. Fonsecov klavírny prejav je z môjho pohľadu dobre namiešaným koktejlom viacerých kubánskych velikánov. Je nesmierne technicky zručný, no svoju techniku nepredvádza samoúčelne ako napr. Chucho Valdez. Precízna rytmická drobnokresba a sklon ku perkusívnemu hraniu pripomína Gonzala Rubalcabu. Pri všetkej živelnosti hrá veľmi čisto, priam s aristokratickou eleganciou. Práve to ho odlišuje od ďalšieho kubánskeho mága Omara Sosu. Čo mi možno trochu chýbalo, je práve tá Sosova spiritualita, mágia, či "špina".

                Fonseca okrem klavíru obsluhoval vokóder, druhé klávesy a aj sampler s pripravenými loopmi, či vokálnymi frázami. Tie využil hlavne vo vkusnom atmosférickom úvode koncertu. Fonsecov koncept najlepšie funguje na kontrastoch. V momentoch, kedy sa konfrontuje napr. africký talking drum či gitara virtuózneho maličana Baba Sissoko s rumbovou rytmikou a jazzovou harmóniu (Bibisa). Tieto spojenia prinášajú objavné, no prirodzené zvukové a rytmické obrazy (podobný koncept preferuje aj spomínaný Sosa). Naopak, za slabšie miesta koncertu považujem relatívne tradičné formy pomalej guajiry (Quien Soy Yo), či obligátnu descargu v pekelnom tempe (aj keď tá Fonsecova technika je naozaj obdivuhodná). Obdiv patrí aj Fonsecovmu zvukovému majstrovi, ktorý si poradil s nástrahami akustiky veľkej sály Konzerthausu a relatívne veľký a hlasný ansambel ozvučil vrámci možností skvele.

                Roberto Fonseca vo Viedni potvrdil, že patrí medzi významné a inovátorské osobnosti súčasného latinjazzu a predstavuje jednu z jeho osobitých tvári. Ďalšie z nich, ako Danilo Perez trio, Miguel Zenón quartet, Michel Camilo (duo s Giovannim Hidalgom) môžete vidieť v najbližších týždňoch vo viedenskom Konzerthause. Neoľutujete.

 

Roberto Fonseca - klavír

Jorge Chicoy - gitara

Yandy Martinez - basgitara

Joel Hierrezuelo - perkusie

Ramses Rodrigez - bicie

Baba Sissoko - talking drum

 

http://www.robertofonseca.com

http://www.konzerthaus.at

 

Roland Kánik

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...