Reportáž: Úvodný koncert roka 2018 v Divadle Aréna

Vo štvrtok 15.2. 2018 sa otvorila ďalšia sezóna jazzových koncertov v bratislavskom Divadle Aréna. Treba povedať, že priaznivci moderného mainstreamového jazzu sa mali na čo tešiť. Martin Valihora quartet hral v zložení tých najlepších československých jazzmanov.

Okrem Martina Valihoru na bicích nástrojoch to bol Tomáš Baroš na kontrabase, Ondrej Krajňák – klavír a sólistom bol Ondřej Štveráček - tenor saxofón. Po tom ako sa Valihora poďakoval partnerom a publiku za veľkú účasť, sa začal večer vynikajúceho jazzu.

Koncert bol zložený z autorských kompozícií jednotlivých členov kvarteta a zo štandardného jazzového repertoáru. Ako úvodná skladba zaznela "Spanish", ktorú napísal saxofonista Ondřej Štveráček. Po krásnom voľnom intre plnom farieb sa téma „rozbehla“ v modálny coltranovský groove. Ako napovedá samotný názov, kompozícia bola založená na španielskom kolorite aj rytmickom princípe. Všetci sólisti excelovali – Štveráček je saxofonista minimálne európskej úrovne, jeho brilantný tón, frázovanie a virtuozita sú zastrešené veľkou dávkou muzikality a hĺbky. Krajňák svojim nesklamal svojim hancockovským štýlom improvizácie. Jeho sólo malo obrovský drive, dynamiku a bolo výborne vystavané. Zaujali ma jeho latinové rytmické figúry, ktoré sa do tohto konceptu perfektne hodili. Valihora a Baroš zabezpečili pôdorys na ktorý sa mohli sólisti spoľahnúť. Vyvrcholenie prišlo v samotnom závere prvej skladby, kedy improvizovali všetci štyria hráči cez seba. Nechýbalo ani výborné sólo Valihoru pod riff klavíra, kontrabasu a saxofónu.

Po modálnej téme sa pokračovalo cover verziou popovej skladby do Shade, ktorú jazzoví fanúšikovia poznajú v interpretácii Herbieho Hancocka. Tentokrát sa hralo v rytme bossa novy. Opäť sme boli svedkami vynikajúcich improvizácií a hudobnej komunikácie medzi členmi kvarteta.

Ako tretia odznela opäť skladba z najnovšieho Štveráčkovho albumu s názvom "Gin fis". Téma mala rýchle fast swingové tempo. Kapela úžasne swingovala a spoločne predviedla neopakovateľné momenty vo svojich improvizáciách. Vypredané Divadlo Aréna s úžasom hltalo každý tón, ktorý odznel. Išlo o sviatok postcoltranovskej hudby. Následne sa hrala balada Tomáša Baroša "Bunch of Gyspies", ktorá má krásnu lyrickú melódiu zloženú z exotickej stupnice. Štveráček sa vynikajúco vyhrával s farbou pomocou „bending notes“ a ich dynamikou. Následne prešlie do hustejšej harmónie pripomínajúci Michaela Breckera, Boba Berga a ďalších Coltranových nasledovníkov. Kontrabasové sólo Tomáša Baroša malo zaujímavý rytmicko-harmonický prístup. Barošov sound je krásne plný a oblý. Autorskou kompozíciou prispel aj klavirista Ondrej Krajňák. Jeho skladba Kameň mala stredný groovujúci rytmus a harmonicky striedmu modálnu plochu. Krajňák vo svojom sóle predviedol okrem svojho klasického štýlu hry aj zaujímavé polyfonické melodické linky a bopový prístup. Skladba mala opäť výbornú gradáciu a celkový feeling.

Večer sa pomaly ale isto blížil k svojmu záveru. Poslednou skladbou bola cover verzia popovej skladby "New York Minute", ktorú preslávil legendárna All Stars kapela Herbieho Hancocka z albumu The New Standard. Valihorov kvartet interpretoval túto tému v identickom aranžmáne. Téma má plochu plnú pedálových zádrží a modálnej improvizačnej plochy. Krajňák vo svojom virtuóznom aj lyrickom sóle náramne vystihol koncept a charakter tejto hudby. Štveráček na neho nadviazal modernými disonantnými aj bopovými linkami, alikvótami, virtuozitou a nasadením. Po záverečnom standing ovations sa zahral prídavok, jazzový štandard od Freddieho Hubbarda s názvom "Little Sunflower", na ktorý Valihoa pozval hosťa – trubkára Lukáša Oravca. Kvartet bol teda obohatený o farbu krídlovky čím sa z neho stal kvintet. Oravec zahral krásne sólo, rovnako aj všetci ostatní hráči. Išlo vynikajúce spestrenie a vyvrcholenie výborného koncertu.

Prvý koncert roka 2018 v Divadle Aréna bol jedným slovom fantastický. Určite potešil a spríjemnil štvrtkový večer všetkým fanúšikom moderného mainstreamového jazzu. Už teraz sa preto teším na druhý - marcový jazzový koncert v Aréne.

Ingrid Bezáková nahrala vokálny album Deep Inside
'Album Deep Inside Ingrid Bezákové je skutečně hodně hluboko uvnitř jazzu a tím, jak tato půvabná...
Víkend na Liptove patril jazzu