Robia to nesprávne - študentov učia najprv myslieť a až potom počúvať?

Robia to nesprávne - študentov učia najprv myslieť a až potom počúvať?

Gary Bartz je jedným z výrazných, inovatívnych altsaxofonistov posledných desaťročí. Počas svojej kariéry získal ocenenie Grammy, koncertoval a nahrával s tými najväčšími “bojovníkmi” jazzu, ako Max Roach, Art Blakey a Miles Davis. V súčasnosti venuje veľkú časť svojho času vyučovaniu saxofónu na Oberlin Conservatory of Music a najčastejšie vystupuje s kapelou McCoy Tynera. Nedávno vyjadril svoj názor na tému súčasného stavu jazzového vzdelávacieho systému.

 

Podľa Bartza je v súčasnosti všetko naopak. Jeho pohľad je, že dnes študentov učia hudobnú teóriu a techniku nástroja ako prvú vec. Na hodinách sa naučia hrať akordy, stupnice a skladby a testy sú zamerané na to, ktoré frázy sa hodia na ktorý akord - sú napísané perom na papier. Tento proces požaduje najprv premýšľanie a až potom počúvanie. Spomína na dobu, keď sa učil jazz hrať on a jeho generácia - keďže ešte neexistovali jazzové školy, všetci boli nútení učiť sa zo samotných nahrávok (a živých koncertov). To vyžadovalo schopnosť učiť sa prostredníctvom sluchu, cez čo každý našiel svoj vlastný spôsob učenia sa a hrania. “Všetci sme našli svoj vlastný štýl vtedy, keď sme sa takto učili hrať”, spomína.

 

V súčasnosti jazzový vzdelávací systém podľa neho všetko obrátil naopak. Študenti chodia na tie isté školy, učia sa z tých istých kníh, študujú u tých istých učiteľov a preto častokrát “znejú rovnako”. Až potom, ako sa naučia hrať tieto veci, sú donútení začať si hladať svoj vlastný štýl. To samozrejme neplatí pre úplne všetkých hudobníkov, ktorí navštevovali tieto vzdelávacie inštitúcie. Aj ľudia ako Brad Mehldau a Chris Potter chodili na jazzové konzervatória a v súčasnosti sú to úžasní umelci, tvoriaci inotatívnu hudbu.

 

Problém je zrejme v tom, že veľká väčšina študentov nerozvíja svoj sluch a vlastný vzťah ku hudbe (tak ako to Bartz a iní jazzoví hudobníci robili kedysi) a preto im často chýba ich vlastný a jedinečný štýl. Hudobníkov, ktorí tento vlastný štýl majú, je v súčasnosti jednoducho tažšie nájsť.

 

Myslíte, že je to tak, ako tvrdí Gary Bartz?

Má jazzový vzdelávací systém v súčasnosti všetko obrátené naopak?

Zdieľajte Váš názor v komentoch.

 

Zdroj:

http://somethingelsereviews.com/2013/03/02/youre-doing-it-wrong-why-do-jazz-educators-teach-us-to-think-first-and-listen-second/

Gary Bartz - Does Jazz Education Have It Backwards?

 

Autor pôvodného článku: David Greenberg

Preklad a úprava: Martin Uherek

 

 

Ďalšie články

Cenu Ladislava Martoníka 2014 dostal klavirista a pedagóg Klaudius Kováč
Klavirista a pedagóg Klaudius Kováč je na slovenskej jazzovej scéne známym menom - okrem pôsobenia...
Juraj Schweigert: Za každých okolností treba ostať pri zemi a človekom
Porozprával som sa s vynikajúcim hráčom na ústnu harmoniku Jurajom Schweigertom. Juraj je známy...
Rozhovor s jedinečným československým triom Szaturma: o inšpiráciach, debutovom albume a blížiacom sa krste na JazzFestBrno
Za necelé tri roky svojho pôsobenia si trio Szaturma stihlo vybudovať svoj vlastný hudobný jazyk...
Matúš Jakabčic: Štúdium na Berklee bolo dôležitým medzníkom mojej kariéry
V rámci seneckého festivalu Senčania Senčanom som sa stretol s vynikajúcim jazzovým gitaristom,...
Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
Mikulášske jazzové hody pokračujú
O Mikulášskom jazzovom festivale, prostredníctvom ktorého zanietenci Martin Budaj a Ján Novotný...
Cenu verejnosti ESPRIT si preberie Ondrej Juraši
Desať dní mohli domáci fanúšikovia rozhodovať o tom, ktorý z nominovaných dvadsiatich šiestich...
Týždeň slovenského jazzu: klaviristi
Dnes necháme hovoriť (alebo lepšie povedané znieť) klavírnych majstrov. Jazzová klavírna úroda bola...