Vždy charizmatická, produktívna a inšpiratívna, na Grammy Awards dvojnásobne nominovaná kráľovná jazzového klarinetu. Izraelská klarinetistka a saxofonistka Anat Cohen dobíja už dlhé roky srdcia a mysle ľudí svojou virtuóznou expresivitou a obzvlášť príjemným vystupovaním na pódiu. Cestuje s hudbou po celom svete a môžeme ju vidieť na pódiu aj po boku jej famóznych bratov, s ktorými tvoria nepremožiteľné jazzové trio ,,3 Cohens''.
,,Anat robí to, čo robia všetci autentickí hudobníci - rozpráva príbehy z vlastných skúseností, ktoré sú tak hlboko precítené, že dokážu prepojiť samotných poslucháčov s ich vlastnými snami a túžbami,’’ napísal hudobný kritik Nat Hentoff.
Anat Cohen sa narodila v izraelskom Tel Avive do hudobníckej rodiny. Navštevovala v mladosti prestížnu strednú umeleckú školu "Thelma Yellin" a nakoniec aj hudobné konzervatórium v Jaffe. Práve vďaka World Scholarship Tour mala možnosť študovať Berklee College of Music, kde sa nielen zvelaďovala v štúdiu jazzu, ale si aj rozšírila obzory a rozvíjala hlbokú lásku k rôznym štýlom latinsko-americkej hudby.
Z Berklee často odbiehavala do New Yorku, kde cez koncerty a jam sessions spoznala mnoho úžasných hudobníkov z jazzovej, súčasnej groovovej či world music scény, s ktorými mala tú česť neskôr aj spolupracovať. Sú to napríklad Jason Lindner, Omer Avital či Daniel Freedman. Potom čo v roku 1998 úspešne ukončila štúdia na Berklee, sa presťahovala do New Yorku. Následné roky strávila koncertovaním so Sherrie Maricle´s All-Women Big Band a The Diva Jazz Orchestra.
V Bostone však mala silné väzby, keďže spolu s ňou študovali na Berklee aj jej bratia - saxofonista Yuval a trubkár Avishai Cohen. Títo traja súrodenci spolu dlhé roky intenzívne spolupracujú. Vyústením tejto spolupráce sú aj ich štyri krásne albumy projektu ,,3 Cohens Sextet’’ vydané pod hlavičkou Anzic Records. Prvý ,,One’’ (2003) s izraelskou rytmickou sekciou nahraté a zmixované počas jednodňovej session. ,,Braid‘‘ (2007) v sprievode Aarona Goldberga, Erica Harlanda a Omera Avitala. Ďalším je album,,Family‘‘ (2011) spolu s Aaronom Goldbergom, Matt Penmanom a Gregory Hutchinsonom a ,,Tightrope‘‘ (2013) na ktorom si môžeme užiť aj týchto hviezdnych hostí: Fred Hersch, Christian McBride a Jonathan Blake.
Troch súrodencov sme mohli počuť a vidieť naživo aj v bratislavskom Ateliéri Babylon vrámci série koncertov Bratislavských Jazzových Dní 2018.
Hoci je Anat dnes známa najmä ako jazzová klarinetistka, nie vždy bola tak zamilovaná do toho nástroja. Na klarinet začala hrať v dvanástich rokoch no neskôr sa venovala intenzívne hre na tenor saxofón. Vybrala si ho jednak pre to, aby mohla naplno hrať so stredoškolskými jazzovými ansámblami alebo aj vrámci povinnej dvojročnej vojenskej služby v kapele izraelského letectva. Bola ovplyvnená hlavne Johnom Coltranom.
Postupne sa avšak začala vracať ku klarinetu a v roku 2007 sa mu naplno odovzdala. Odvtedy bola vyhlásená každým rokom ,,klarinetistkou roka’’ či už ,,Asociáciou jazzových žurnalistov’‘ alebo čitateľmi a kritikmi známych hudobných magazínov Downbeat a JazzTimes.
V roku 2005 založila vlastnú nahrávaciu spoločnosť ,,Anzic Records‘‘. Ich misou je zapojiť hudobníkov do všetkých aspektov ich albumov, proces formovania nápadov,cez marketing a distribúciu. Anatin posledný album s názvom ,,Happy song’‘ nahratý s jej desaťčlenným ansámblom ,,Anat Cohen Tentet’’ vydala v roku 2017 práve pod týmto vydavateľstvom.
O jej tentete sa dozviete vo videu priamo od Anat
Veľmi mi je sympatické, ako sa úprimne priznáva, že to zbožnuje poriadne ,,rozbaliť’‘ na klarinete a rada sa nechá podporiť plným zvukom jazzového orchestra. A práve jej tentet plný rôznych nástrojov, jej umožnuje vyblázniť sa. Ako dodáva, klarinety môžu byť súčasťou akéhokoľvek hudobného štýlu a dá sa z nich dostať veľa osobnosti a zvuku. Môžu byť jemné alebo môžu kričať, a ona práve zbožňuje posúvať nástroje do ich extrémnych polôh
Anat je hlboko spojená aj s brazílskou hudbou. Objavila čaro práve brazílskeho chora, ktorý je práve základom a definuje tent žáner. ,,Je otcom samby a praotcom bossa novy,’’ vysvetľuje Anat na prvom zo série skvelých hudobno-náučných videí pod YoutTube kanálom Jazz at Lincoln Centre, v ktorých s kapelou Choro Aventuroso predstavujú a odhaľujú krásu práve týchto latino amerických rytmov, melódií a nástrojov.
Od roku 2005 vydala pod svojim vydavateľstvom sériu originálnych nahrávok, na ktorých objavuje vesmír hudby cez nákazlivý swing a jemné balady v sprievode malých či veľkých ansámblov. Nájdeme taktiež viaceré albumy s brazílskou hudbou. Sú to práve albumy ,,Outra Coisa: The Music of Moacir Santos’’ (s gitaristom Marcellom Gonçalvesom) a ,,Rosa Dos Ventos‘‘ (s Trio Brasileiro), ktoré boli nominované na Grammy 2018 v kategóriach Best World Music a Best Latin Jazz albums.
Anatin nedávny album z roku 2018, ktorý je debutovým albumom v exkluzívnom duu s legendou jazzového klavíru Fredom Herschom z koncertu ,,Live in Healdsburg’‘ je dokonalým spojením týchto umelcov a ich hlbokého prejavu.
New York Times v roku 2013 po koncerte v Dizzy’s Club napísal:„Anat Cohen so svojím klarinetom bola zjavením. Pomocou horného registra klarinetu dokázala vyvolať nákazlivú radosť. V dolnom registri jej hra zas vykúzlila hlbokú, oduševnenú melanchóliu. V rýchlych skladbách jej improvizácie neboli len rýchle be-bopové linky, no mali jasnosť a hlbokú inteligenciu, ktorá je naozaj celkom vzácna. Pôsobila tak prirodzene a uvoľnene aj keď hrala technicky najnaročnejšie zo všetkých drevených dychových nástrojov ... vzala mi dych.“
Pozývam vás, fanúšikov aj zvedavcov na jej najbližší koncert v pražskom Jazz Docku už 25. júna , kde sa predstaví v duu s gitaristom Marcellom Goncalvesom v rámci festivalu Americké jaro, alebo deň predtým 24. júna vo viedenskom Konzerthause.
Zdroj: www.anatcohen.com, www.allaboutjazz.com
Lenka Molčányiová