World Music Festival Bratislava: Karnatická hudba z juhu Indie premiérovo na Slovensku

World Music Festival Bratislava: Karnatická hudba z juhu Indie premiérovo na Slovensku
Peter Baláž

Súčasťou štvrtého ročníka World Music Festivalu Bratislava bude koncom septembra aj výnimočný koncert a workshop sestier Lalitha a Nandini Muthuswamy z Indie, ktoré vystúpia v sobotu 28. 9. v Primaciálnom paláci v Bratislave. V nedeľu popoludní si budú môcť záujemcovia vypočuť ich prednášku o juhoindickej, tzv. karnatickej hudbe.

 

Kým budú môcť poslucháči položiť otázky priamo hudobníčkam, ktoré túto starobylú hudobnú tradíciu prenášajú z generácie na generáciu, o stručné vysvetlenie rozdielu medzi severoindickou a juhoindickou hudbou vysvetlil Marián Zavarský, pedagóg skladby a hudobnej teórie na Konzervatóriu v Bratislave:

 

Nie je samozrejme možné vysvetliť pojem karnatická hudba v pár riadkoch. Veľmi zjednodušene povedané, hudba južnej Indie, tzv. karnatická hudba, je na prvý pohľad nerozoznateľná od tej severnej a pre bežného poslucháča môže znieť absolútne rovnako. Avšak indický subkontinent je obrovský, a tak ako nájdeme rozdiely napríklad v gastronómii medzi severom a juhom, nájdeme ich aj v hudbe. Severná časť Indie bola historicky pod väčším vplyvom perzskej ríše a islamských kmeňov. Juh sa vyvíjal nezávislejšie od severu a zásadné rozdiely prichádzajú napríklad v melodických a rytmických modeloch, prípadne v prístupe k samotným skladbám (hudba severu je založená viac na improvizácii a karnatická hudba je väčšinou komponovaná). Významní sú traja skladatelia tzv. Trojice karnatickej hudby, ktorí tvorili na prelome 18. a 19. storočia, vychádzali z tradičnej juhoindickej hudby a svojimi kompozíciami ju ďalej rozvíjali. 

 

Hlavným nástrojom v tejto hudobnej tradícii je ľudský hlas. Juhoindická hudba sa sústreďuje predovšetkým na vokálny prejav a tradičné indické nástroje. Aj keď sú skladby komponované pre nástroje, vyžaduje sa špeciálna interpretácia, ktorá pripomína vokálne techniky. Na prelome 18. a 19. storočia sa pod významným vplyvom európskych mocností v Indii dostali do krajiny naše „západné“ husle, ktoré sa vďaka skladateľom karnatickej hudby stali jedným z hlavných nástrojov na interpretáciu tejto hudby, vyvinuli sa napríklad špeciálne techniky hry a ladenia.

 

Práve sestry Lalitha a Nandini Muthuswamy, známe ako Violin sisters, hrajú práve na klasické „západné“ husle a sú dokonalým príkladom interpretov karnatickej hudby.

 

 

Už od 60. rokov minulého storočia sa v západnej kultúre stávali východné kultúry veľmi príťažlivé a populárne. Tento trend začal byť viac badateľný s nástupom generácie hippies, ale i s rozšírením nových médií. Syntéza „svetov“ západu a východu sa čoraz viac prehlbuje. Možno je viac je badateľné implementovanie západných „výdobytkov“ smerom na východ, ale „západ“ už dlhodobo otvára svoje brány východným kultúram. Európski klasickí skladatelia už koncom 19. storočia spoznávali hudbu z ďalekého ázijského východu vďaka návštevám hudobných súborov, ktoré ich nesmierne obohatili alebo inšpirovali k vytvoreniu si vlastného, osobitého zvukového sveta. V gastronómii je to rovnako badateľné, napríklad dnes sú bežne dostupné exotické jedlá a aj koreniny, ktorými si dochucujeme naše jedlá. Stále ľahšie sa cestuje a ľudia už dlhé desaťročia objavujú čaro krajín mimo svojej domoviny. Človek, naklonený spoznávaniu rôznych kultúr určite chápe, že dokonale spoznať kultúru, napríklad Indie, je za jeden ľudský život takmer nemožné. Od počtu jazykov (viac ako 700), cez rozmanitú gastronómiu, náboženstvá a nakoniec aj hudbu. Na jednej strane je to pre nás niečo tak veľmi vzdialené, ale na druhej strane je to jedna z kolísok civilizácii na planéte, ktorá mala historicky nesmierny dosah na vývoj smerom k Európe.

 

Ak teda chcete zistiť, ako znie hudba juhoindickej karnatickej tradície naživo, treba prísť na koncert sestier M. Lalitha a M. Nandini v rámci World Music Festivalu Bratislava v sobotu 28. 9. 2019 o 19.00 do Primaciálneho paláca. V nedeľu od 14:00 je pre záujemcov pripravený bezplatný workshop o juhoindických hudobných tradíciách v priestoroch malej koncertnej sály HTF VŠMU.

 

Registrácia je možná na https://worldmusicfestival.sk/workshop/. Workshop je určený všetkým záujemcom, nielen hudobníkom. Vítaný je každý, kto sa chce o tejto mimoriadne zaujímavej hudobnej tradícii dozvedieť viac.

 

Podrobný program ďalších podujatí festivalu nájdete na internetovej stránke festivalu. V rámci ktorého príde do Bratislavy okrem Violin Sisters z Indie aj arménsko-turecký projekt V. Hovanissian a E. Gültekin, fenomenálne talianske zoskupenie Canzoniere Grecanico Salentino, západosaharská speváčka Aziza Brahim a mnohí ďalší zahraničí i domáci účinkujúci.

 

Festival z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia, partnermi festivalu sú Bratislavský samosprávny kraj, Stredoeurópska nadácia, Národné osvetové centrum, Kultúrne zariadenia Petržalky, DK Zrkadlový háj, Ministerstvo dopravy, Bratislava Tourist Board, Krajská organizácia cestovného ruchu, OZ Tradana, OZ Hurhaj a ďalší. Záštitu nad festivalom má primátor Bratislavy p. Matúš Vallo. 

 

Tlačová správa

Esprit 2023

Galéria

PLAGAT MENA.jpg

 

 

Ďalšie články

Erik Rothenstein: Mexické publikum striehlo na každú našu notu
Stretol som sa so saxofonistom, skladateľom, aranžérom a pedagógom Erikom Rothensteinom. Rozprávali...
Letný hudobný workshop pre mladých ,,Za hranice s hudbou’’: Prihlasovanie je stále otvorené!
Štyri mladé slovenské hudobníčky sa pred pár rokmi rozhodli vytvoriť na Slovensku niečo nové, čo by...
Workshop s Chrisom Davom: Aj bubeníci by mali byť muzikanti
Už po tretíkrát zabezpečil bubeník a organizátor One Day Jazz festivalu Martin Valihora ďalšiu...
V polovici júla sa nedaľeko Bratislavy uskutoční nový workshop: Za hranice s hudbou pod vedením mladých lektorov
Partia mladej generácie hudobníkov venujúcej sa jazzu a príbuzným žánrom sa rozhodla predať svoje...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...