Zakir Hussain: pokora a rešpekt

Zakir Hussain: pokora a rešpekt
Peter Motyčka

Presne pred mesiacom, v sobotu 16. novembra sa mal na Slovensku v rámci bratislavského City Sounds Festivalu predstaviť aj perkusionista Zakir Hussain, jeden zo svetovo najrešpektovanejších hráčov na bubnoch tabla. Severoindický perkusionista len dva týždne predtým zrušil svoje účinkovanie s unikátnym Crosscurents Triom, ktoré zostavil s kontrabasistom Daveom Hollandom a saxofonistom Chrisom Potterom. Pre nás, ktorí sme dúfali v reinkarnáciu tohto excelentného tria v pôvodnom obsadení, sa dnes tento sen rozplynul.

 

Zakir Hussain alebo Zakir Allarakha Qureshi (1951–2024), ako znelo jeho občianske meno, nás žiaľ 16. decembra opustil vo veku 73 rokov. Jeho životným krédom bolo neustále sa učiť a byť pokorný k nástroju, ktorý má svoju dušu a ktorý môže odmietať komunikáciu s povýšeneckým či namysleným hudobníkom. Toto sa však vnímavému, premýšľavému a najmä pokornému rodákovi z Bombaja v štáte Maharashtra nemohlo prihodiť. Obrovským vzorom bol jeho otec Alla Rakha, ktorý hral na tabla v zoskupeniach legendárneho hráča na sitár Raviho Shankara. Vnímavý mladík už od dvanástich rokov pravidelne koncertoval a v roku 1969 odišiel ako dvadsaťročný s Ravim Shankarom na turné po Spojených štátoch. Amerika mladého hudobníka v mnohom šokovala, no predovšetkým mu otvorila dvere do sveta klasickej hudby, rocku a jazzu.

 

 

Prelomom bolo založenie špecifickej a nesmierne originálnej formácie Shakti, ktorej členom bol popri indických hudobníkoch (huslista L. Shankar a hráč na ghatam T. H. "Vikku" Vinayakram) aj gitarista John McLaughlin. Ich nahrávky z polovice 70. rokov mali obrovský vplyv na vnímanie indickej (a vlastne aj celej východnej) hudby na Západe. (Mimochodom, práve na McLaughlinovom albume „My Goal's Beyond“ sa v roku 1971 vôbec prvýkrát objavili tabla v rámci nahrávacích projektov západného sveta – hral na nich Badal Roy, neskorší spoluhráč Milesa Davisa.) Hussain pravidelne koncertoval a nahrával albumy s Mickeym Hartom, bubeníkom kapely Grateful Dead a jeho bubeníckymi zoskupeniami Planet Drum a The Rhythm Experience, ale aj s gitaristom Georgeom Harrisonom vystupoval, s projektom Tabla Beat Science alebo s hráčom na banjo Bélom Fleckom. Pohyboval sa tiež okolo sveta filmu a bol spoluautorom soundtrackov k úspešným snímkam Apocalypse Now režiséra Francisa Forda Coppolu a Little Buddha Bernarda Bertolucciho. V roku 1996 sa začal angažovať v projekte Masters of Percussion, v rámci ktorého vyhľadával a predstavoval talentovaných hudobníkov východného sveta. Práve s týmto projektom sa predstavil v Bratislave na jeseň 2014.

 

 

K posledným Hussainovým projektom patrila superskupina Crosscurrents Trio so saxofonistom Chrisom Potterom a kontrabasistom Dave Hollandom. Fúzia tradičného indického majstrovstva v kombinácii so súčasnými jazzovými improvizáciami bola prepojením odlišných časopriestorov. Ich jediný spoločný album „Good Hope“ vyšiel na sklonku roka 2019 pod hlavičkou britského vydavateľstva Edition Records. „Jedným z najvzácnejších aspektov hrania hudby so skupinou improvizátorov je spontánna interakcia a dialóg, ktorý prebieha medzi danými hudobníkmi,“ vyjadril sa k zoskupeniu Dave Holland. „Tradície jazzu a indickej hudby sú dve vysoko rozvinuté formy improvizovanej hudby a ich spojenie dalo vznik bohatému hudobnému jazyku, ktorý zároveň rozširuje kreatívne možnosti oboch smerov.“ Je obrovská škoda, že sme nemohli zažiť trio v tejto pôvodnej zostave.

 

 

Pokiaľ tak premýšľam, k mojím najobľúbenejším albumom vôbec patrí práve Hussainova nahrávka „Making Music“, ktorú v polovici 80. rokov minulého storočia realizoval pre nemecký label ECM. Do svojho akustického kvarteta si vtedy prizval flautistu Hariprasada Chaurasiu a dvojicu európskych hudobníkov – nórskeho saxofonistu Jana Garbareka a dlhoročného gitarového kolegu Johna McLaughlina. Zakir Hussain nám na tomto albume ukázal, čo je to majstrovstvo robenia (či tvorenia) hudby: pokora a rešpekt pre hudbou samotnou a pred svojimi hudobnými partnermi. Majster perkusionista a autor takmer všetkých skladieb dokázal počúvať a nesmierne citlivo reagovať na svojich partnerov, hoci ich preferencie a background vychádzali z diametrálne odlišných svetov. Skláňam sa pre Vami, majster Hussain.

 

 

Autor: Peter Motyčka

 

 

Ďalšie články

Indický hurikán John McLaughlina
John McLaughlin & Remember Shakti, 17.11.2013, Konzerthaus, Viedeň   Susedná Viedeň zažila...
Holland, Potter a Hussain vydávajú album: Crosscurrents Trio prepojí na novinke indické umenie nástroja tabla so súčasnými jazzovými improvizáciami
Crosscurrents Trio sa nedá nazvať inak ako superband. Saxofonista Chris Potter, kontrabasista Dave...
Slovensko zažilo hudobnú exotiku v prevedení Zakira Hussaina
Zakir Hussain & Masters of Percussion, 5.11. 2014, Slovenský Rozhlas, Bratislava  ...
Podivné časti dňa Petry Onderuf
Počas minulých týždňov sme viackrát pripomínali nahrávky domácich umelcov, ktoré vznikli počas...
WoodPack Brothers v Banskej Štiavnici s novým repertoárom a hosťom
Členov zoskupenia WoodPack Brothers opantal jedinečný hudobný inštrument, ktorého meno prevzali aj...
Prvý krok a hneď dvojitý zásah
O tom, že uplynulý rok 2024 bol nesmierne bohatý na nové albumy, sme už viackrát písali. Jedným z...
Branford Marsalis a Blue Note jednoducho patria k sebe
Heslo The Finest In Jazz Since 1939 je určite známe všetkým jazzovým priaznivcov, uznávajúcim...