CD Príbehy jazzu: Spôsob ako rozšíriť domácu jazzovú poslucháčsku základňu?

CD Príbehy jazzu: Spôsob ako rozšíriť domácu jazzovú poslucháčsku základňu?
Dávid Oláh

To, že sa jazz radí do kategórie menšinových žánrov spôsobuje najmä úzka skupina fanúšikov tohto hudobného štýlu. Je pochopiteľné, že pre nezainteresovaného človeka je táto hudba náročná na posluch. Jazz si určite vyžaduje dávku zrelosti, vedomostí a otvorenosti. O to markantnejšie to môžeme pociťovať na Slovensku, kde jazzová hudba nemá takú tradíciu ako napríklad v susednom Poľsku, alebo v krajine, odkiaľ pochádza, v USA. Túto situáciu sa najmä v posledných dvoch desaťročiach snažia zmeniť mnohí jazzoví hudobníci na Slovensku. Spomeniem napríklad projekt Lucie LužinskejBorisa Čellára Jazz ide do školy, v ktorom sa cez sériu  moderovaných koncertov s edukačným charakterom veľmi úspešne podarilo priblížiť jazzovú hudbu školákom po celom Slovensku. Ďalším podobným hudobným počinom je aj projekt klaviristu Františka Báleša a jeho kapely Jazz Pops Up, ktorý už síce nie je edukačný, ale ide o veľmi prívetivý koncept, v ktorom Báleš aranžuje svetové popové hity z čias 70. rokov až po súčasnosť do jazzového šatu.

 

Najnovším počinom, ktorého nosnou filozofiou je priblížiť jazz širokej verejnosti, je čerstvo vydané CD Príbehy jazzu, mladého „leva“ pôvodom z Banskej Bystrice, saxofonistu Martina Uhereka. Uherek začal tento projekt v roku 2013 ako sériu koncertov v banskobystrickom Jazz klube 12. Išlo o cyklus, v ktorom sa každý večer Uherekova kapela zamerala na určité obdobie, alebo jednotlivú osobnosť z jazzovej histórie. Koncerty sa začínali úvodným hovoreným slovom lídra kapely, ktoré sa striedalo s hraním štandardov, alebo autorských kompozícií jeho kapely.

 

Po vydarených klubových podujatiach sa Uherek rozhodol zvečniť Príbehy jazzu na CD. Na tejto doske participujú Martin Uherek – alt/tenor saxofón a hovorené slovo, Klaudius Kováč – klavír, Róbert Ragan jr. – kontrabas a Peter Solárik na bicích nástrojoch. Priznám sa, že pri prvotnom prezeraní si bookletu som mal obavy, že striedanie sa trackov s hovoreným slovom a následným hraním kapely spôsobí, že CD bude veľmi zdĺhavé, musím však s radosťou povedať, že som sa mýlil. Na albume sa nachádza 12 nahrávok, z ktorých polovicu tvoria príbehy o jazzových velikánoch, o jednotlivých obdobiach jazzu a jeho podžánroch, „pikošky“ zo života velikánov, ktorí jazz vytvárali, ale aj historické udalosti, ktoré mali veľký vplyv na sociálny a kultúrny život v USA. Uherek plynule prechádza od vzniku Swingu cez Bebop až po súčasný moderný mainstream. Pri rozprávaní pôsobí veľmi úprimne, nadšene, no zároveň kľudne a vyrovnane. Naplno nám tu predvádza svoj veľký rozprávačský, moderátorský talent, a schopnosť zaujať poslucháča. Hovorené slovo vôbec nie je silené, všetko ide priamo od srdca. Veľmi sa mi páči výber jednotlivých príbehov, udalostí a ich prezentácia. Musím povedať, že Uherek nepovedal ani slovo navyše, čo si zasluhuje môj veľký obdiv.

 

Ďalším pozitívom je prepojenie hovoreného slova s následnými hranými skladbami. Uherek nás často upozorní na to, čím je daná skladba zaujímavá a čo si pri jej počúvaní máme všímať. Čo sa týka autorov jednotlivých kompozícií, štyri z nich napísal Uherek, po jednej skladbe majú Peter SolárikKlaudius Kováč, a na poslednej kompozícii s názvom "Friends or Foes" sa autorsky podieľal Uherek spolu s Kováčom. Táto skladba je kontrafaktom štandardu J. Klennera "Just Friends". Zaujímavé je na nej to, že nezaznie žiadna jasná téma, ale celú dobu sa striedajú sólisti vo svojich improvizáciách - Klaudius KováčMartin Uherek. Pred koncom je striedanie sa v sólach s bicími nástrojmi po ôsmych a štyroch taktoch. Líder projektu si zvolil výborných spoluhráčov, čo zaručilo špičkový umelecký aj interpretačný výkon kapely. Štýlový záber všetkých zúčastnených je nesmierne široký. Uherek hrá s rovnakou presvedčivosťou a ľahkosťou starým saxofónovým štýlom hry, podobným Colemanovi Hawkinsovi, alebo Benovi Webstrovi na prvej skladbe v stride piano štýle s názvom Feels Good To Be Bad, a v druhej krásnej balade Jammin´,  ako aj bebopový systém Charlieho Parkera na alt saxofóne v skladbe Klaudia Kováča "Sick Chick". V skladbe "Room 456" Uherek svojou hrou jasne odkazuje na Johna Coltrana, a v poslednej "Friends or Foes" pripomína Dextera Gordona a miestami Boba Berga.  O profesionalite a schopnosti prispôsobiť sa rôznym hráčskym koncepciám Uherekových spoluhráčov sa ani netreba zmieňovať. Klaudius Kováč bez problémov prechádza od Stride piana, cez učebnicovo zafrázované krásne bebopové linky, Monkovské disonancie, a napokon smršte pentatoník a kvartových voicingov v skladbe Room 456, ktoré sú typické pre McCoy Tynera. Róbert Ragan jr. citlivo, elegantne a promptne komunikuje so skúseným Solárikom a Kováčom.

 

Na záver neostáva iné, len pogratulovať Martinovi Uherekovi k výbornému CD. Držím mu palce, aby naplnil svoj hlavný cieľ – priblížiť jazz širokej verejnosti. S radosťou musím povedať, že tento album má na to všetky predpoklady. Veľakrát sa mi stalo, že sa ma kamaráti, ktorí jazz nepočúvali pýtali na to, čo by som odporučil ako dobrý začiatok pre zoznámenie sa s týmto žánrom. Mával som problém čo konkrétne poradiť. Dnes som rád, že to bude CD "Príbehy jazzu", ktoré odporučím každému laikovi, ktorého táto hudba zaujíma. Ale nielen laikom - Uherekovi sa taktiež podarilo naplniť svoj druhý plán, ktorým je, aby si tento album užili aj hudobníci či jazzoví odborníci, keďže nahral kvalitnú mainstreamovo ladenú dosku.

 

 

Autor: Dávid Oláh

 

 

Ďalšie články

Rodí sa ďalší jazzový cimbalista: Ľubomír Gašpar sa chystá koncertovať a nahrávať CD
Na jar sa objavil na českej súťaži Jazz Fruit - Mladí ladí jazz, pred pár týždňami získal dve...
Cenu Ladislava Martoníka 2014 dostal klavirista a pedagóg Klaudius Kováč
Klavirista a pedagóg Klaudius Kováč je na slovenskej jazzovej scéne známym menom - okrem pôsobenia...
Recenzia CD: Berezova "Intuícia" nesklamala
Gitarista Pavol Bereza nie je žiadnou novou tvárou na scéne slovenského jazzu. Dlhé roky pôsobí ako...
Ocenenie Esprit pre najlepší slovenský jazzový album roku 2012
Portál Jazz.sk v spolupráci so Slovenskou jazzovou spoločnosťou otvárajú prvý ročník ceny za...
Last Ark Out: Lift - napred a nestratiť sa!
Keď mi pred niekoľkými týždňami pristála v poštovej schránke obálka z Kanady ešte som...
Alan Bartuš neprišiel a predsa zvíťazil!
   Piatok 15. marca patril v priestoroch rozhlasovej Pyramídy predovšetkým slovenskej...
Aj Teri Čikoš dôveruje jazzu
Nielen Bratislavčania už niekoľko rokov vzhliadajú k legendárnej koncertnej sérii In Jazz We Trust...
Igor Ochepovsky to zabalil
Fanúšikovia pozoruhodnej českej formácie Ochepovsky Project smútia, pretože jej líder po ôsmich...