Digitálny album pre digitálny svet: Gitarista Jeff Parker vydáva jazzový album plný loopov a samplov, "Suite for Max Brown"

Digitálny album pre digitálny svet: Gitarista Jeff Parker vydáva jazzový album plný loopov a samplov, "Suite for Max Brown"

“Vždy hľadám nové veci, ktoré ma môžu prekvapiť,” vysvetlil skladateľ a multiinštrumentalista Jeff Parker proces, na základe ktorého vznikol jeho nový album s názvom "Suite for Max Brown". Tento album je výnimočný kombináciou loopov, samplov a hry jazzovej kapely a na verejnosť sa dostal 24. januára 2020 vďaka spolupráci vydavateľstiev International Anthem a Nonesuch Records. 

 

Jeff Parker je na scéne známy najmä vďaka svojmu pôsobeniu ako gitarista v kvintete Tortoise, jednej z najdobrodružnejších kapiel americkej indie hudby 90. rokov. Zvuk tohto zoskupenia čerpal z rocku, jazzu, elektronickej a avantgardnej hudby a pôsobil častokrát až hypnoticky. Okrem toho Parker počas svojej kariéry spolupracoval s viacerými významnými jazzmanmi, napríklad so saxofonistom Joshuom Redmanom na jeho albume Momentum (2005), ako aj menami Makaya McCraven, Brian Blade, Meshell N’Degeocello a Rob Mazurek.

 

Album Suite for Max Brown (suita pre Maxa Browna) je najnovším gitaristovym skladateľským počinom. Aj tu Parker spolupracuje so skupinou hudobníkov pod spoločným menom The New Breed, podobne ako na svojom rovnomennom albume The New Breed z roku 2016, ktorý bol ocenený za najlepší jazzový album roka podľa londýnskeho magazínu Observer. Suita je zároveň neformálnym pokračovaním tohto albumu, aj keď v celku pôsobí ako čistý sólový projekt Jeffa Parkera. Ten postavil základ hudby na vrstve samplov a beatov, do ktorých následne nahral svoju gitaru, klávesy, basu, perkusie a niekedy aj svoj hlas. Okrem toho vyzval svojich spoluhráčov, aby improvizovali ponad jeho melódie - no nie v tradičnom jazzovom kapelovom ponímaní, ale vo dvojici s Parkerom v štúdiu, kde reagovali na jeho podklady a nahrali pasáže, ktoré gitarista následne spracoval a skombinoval s pôvodnými loopmi. "Keby som si sadol za klavír alebo ku svojej gitare a zobral si papier a ceruzku, časom by som opäť prišiel ku tým istým charakteristickým postupom, ktoré už poznám. Preto keď chcem tvoriť hudbu, presne to je niečo, od čoho sa snažím vzdialiť - od vecí, ktoré poznám,” vyjardil sa Jeff Parker ku vzniku Suite for Max Brown. 

 

Napriek využívaniu digitálnej techniky album neznie strojovo, ale veľmi ľudsky, odráža autorovu osobnosť a jasne odkazuje na inšpiráciu hip-hopom, ale aj jazzom. “V mojej vlastnej hudbe som sa vždy pokúšal o prienik improvizácie s digitálnou érou tvorenia hudby a o spojenie týchto dvoch rozdielnych prvkov do niečoho kohézneho,” vysvetlil Parker. Asi pred desiatimi alebo pätnástimi rokmi som bol posadnutý tvorbou hudby zo samplov. Spočiatku to bolo viac cvičenie v učení ako samplovať a upravovať audio. Celý svoj život som bol veľkým fanúšikom hip-hopu, nikdy som sa však nevenoval technickým aspektom tvorby tejto hudby. Aby som sa nenudil, začal som samplovať hudbu z mojej vlastnej knižnice nahrávok, rozrezávať ich, vytvárať slučky a rytmy. Robil by som to vo svojom voľnom čase. Mohol som sa tomu venovať, keď som bol na turné - v aute alebo v lietadle, na zvukovej skúške, kedykoľvek som mal voľný čas. Po chvíli som mal hodiny a hodiny samplov, ktoré som urobil, no ďalej som ich nikde nepoužil. A tak som svoje staré sample zmiešal s improvizáciou a vytvoril som 'The New Breed'. Bolo tam veľa úprav, veľa postprodukčných prác. Takto v skratke vytváram veľa svojej hudby - ide o kombináciu samplovania, úprav, načítania a nahrávania zvuku, jeho posúvania a snaženia sa urobiť z neho niečo súdržné - a urobiť hudbu, ktorú by niekto rád počúval. Pri albume Suite for Max Brown som tento princíp rozvinul ďalej. Veľa hudby som nahral sám, hral som na všetkých nástrojoch, ktorých hru ovládam. Celé som to vytvoril sám doma a v priestoroch Headlands Center for the Arts [v Kalifornii] zhruba pred rokom.”

 

Medzi Parkerovych spoluhráčov na tomto albume patrí klavirista/saxofonista Josh Johnson, basista Paul Bryan, hráč na picollo trúbku Rob Mazurek, trubkár Nate Walcott, bubeníci Jamire Williams, Makaya McCraven a Jay Bellerose, violončelistka Katinka Klejin a dokonca aj gitaristova sedemnásťročná dcéra Ruby Parker, ktorá nahrala vokály v úvodnej skladbe “Build A Nest.”

 

Tu si môžete vypočuť jednu zo skladieb z nového albumu Suite for Max Brown, ktorú Parker zverejnil na webovom portáli Youtube:

 

 

Zdroj: 48hills.org

Autor: Martin Uherek

 

 

Ďalšie články

Andreas Varady nahráva s jazzovými legendami
Má šestnásť, je firemným hráčom výrobcu gitár Benedetto, v októbri podpísal zmluvu s ...
Andreas Varady: Verve som opustil, no nerozišli sme sa v zlom, najnovší album je premiérou môjho súčasného ja
Gitarista Andreas Varady, slovenský rodák žijúci v Írsku, sa stal hviezdou na svetovej jazzovej...
Recenzia CD: Berezova "Intuícia" nesklamala
Gitarista Pavol Bereza nie je žiadnou novou tvárou na scéne slovenského jazzu. Dlhé roky pôsobí ako...
O novom sólovom albume Juraja Grigláka sa píše už aj v Amerike
O najnovšom albume vynikajúceho slovenského basistu Juraja Grigláka "Time To Fly" sme už na portáli...
Iniciatíva ,,Aby kultúra žila’’ prináša livestream koncerty. Piatkový večer patrí Sise Fehér feat. Vladko Mikláš
Speváčka a multiinštrumentalistka Sisa Fehér zarezonovala už svojím projektom Fehero...
John McLaughlin zverejnil svoj nový album k voľnému stiahnutiu. Vypočujte si CD "Is That So?" na ktorom pracoval 6 rokov
Legendárny britský gitarista a skladateľ John McLaughlin sa rozhodol ponúknuť svoj nový album k...
,,Women in jazz’’ predstavuje: skladateľka Maria Schneider
Jednou z najvýznamnejších osobností súčasného jazzu je americká skladateľka, aranžérka a...
Jazz at Lincoln Center otvára svoje archívy. Organizácia ponúka voľný prístup ku svojim záznamom aj novému obsahu
V reakcii na pandémiu COVID-19 sa rozhodla organizácia Jazz At Lincoln Center (JALC) sprístupniť...