June Lee zverejnil tretiu časť interview s Jacobom Collierom: O očakávaní v hudbe, ladení a živote

June Lee zverejnil tretiu časť interview s Jacobom Collierom: O očakávaní v hudbe, ladení a živote
Radovan Baláž

June Lee je známy na internete ako hudobný teoretik, klavirista, blízky priateľ a advokát hudby Jacoba Colliera. Na svojom youtube kanáli zverejnil množstvo transkripcií Collierových skladieb a medzi jeho videami sa napokon objavili aj rozhovory s týmto mimoriadne talentovaným multiinštrumentalistom, aranžérom a skladateľom. Prvé dve časti tohto interview sa v hudobnom svete okamžite stali virálnymi vďaka ich vynikajúcemu prieniku do podstaty Collierovej hudby. Tento 3–časťový rozhovor tiež ukazuje zápal tejto jedinečnej dvojice pre hudobnú teóriu a jej praktické využitie. Presne po roku sme sa konečne dočkali poslednej časti, takže nadšenie a očakávania sú skutočne veľké.

Rozhovor otvára Jacob spomienkou na detstvo a jeho skúsenosť s vystupovaním v opere Benjamina Brittena v réžií Tima Carrolla. Táto produkcia sa líšila najmä tým, že na prvé miesto Carroll neradil to, kde a ako budú jednotlivé postavy stáť a hýbať sa, ale na konkrétny prednes textu. Každému účinkujúcemu dal za úlohu prejsť si svoj text a zamyslieť sa nad jeho implikáciou a očakávaným zámerom. Potom popísali zámer z každej scény jedným slovesom. Následne k nim vytvorili opozitá a ich význam vložili do prednesu. Jacob tento koncept prirovnáva ku konceptu „negatívnej harmónie“, kde sa jedná o využitie harmonickej polarity, v ktorej sa zamieňajú očakávané harmonické spoje za svoje pendanty, z čoho sa v dôsledku toho mení naše psychologické prežívanie a samotný zážitok z vnímanej hudby.

Odeslaný screenshot obrázek

V ďalšej časti interview sa Jacob a June zaoberajú ladením v dvoch skladách: „In the bleak midwinter“ a „Fascinating rhythm“. Jacob vysvetľuje ako sa pri niektorých zložitých viachlasných súzvukoch dokáže vyhnúť príliš disonujúcim tónom v nich tým, že použije čisté ladenie. Problém vznikajúci v temperovanom ladení je ten, že zanedbáva isté mikrointervaly, aby rozdelil oktávu na 12 tónov s rovnakým vzájomným pomerom medzi všetkými susediacimi tónmi. Preto sú potom niektoré súzvuky nepríjemnejšie na počúvanie. Zmenou ladenia o isté množstvo centov (jednotka merania intervalov, kde 100 centov predstavuje jeden temperovane ladený poltón) sa teda tento problém zakryje.

Ďalej je nám ukázaný spôsob inštrumentácie a detaily skladieb „Hideaway“, „Flinstones“ a „You and I“. Aj laik tu môže byť fascinovaný tým, koľko vrstiev môže jedna skladba obsahovať a akým spôsobom vedia byť dosiahnuté isté zvuky, ktoré sa následne za pomoci softvéru editujú tak, aby sedeli do tónin a ladení v jednotlivých skladbách. Jacob prezrádza, že „Hideaway“ bola najdlhšie komponovanou skladbou z albumu a trvalo mu ju dokončiť zhruba 6 mesiacov.

 

Interview zakončuje veľmi ľudský a priamy rozhovor o tom, kde sa Jacob vidí v tridsiatke. „Keď budem mať 30... chcem byť ešte stále nažive. To je to hlavné,“  odpovedá s úsmevom.  „Chcem sa stále učiť nové veci a spolupracovať s čo najviac ľuďmi.“ Spomína, že je pre neho ako introverta občas zložité kontinuálne vydávať zo seba energiu. „Energiu naspäť  dostávam tým, že som vo svojej izbe,“ dodáva. V úplnom závere sa kameraman Jacoba spýta, či sa niekedy cíti byť osamelý kvôli svojej genialite. Jacob odpovedá, že občas sa cíti byť izolovaný faktom, že nie všetci ľudia sa zaujímajú o detaily na ktorých jemu záleží. „No pokiaľ sa dostanem do tohto priestoru (kde môže tvoriť), tak som to najšťastnejšie decko na svete.“

Predošlé dve časti si môžete pozrieť tu(1)tu (2).

 

Autor: Radovan Baláž

Zdroj: Youtube

 

 

Ďalšie články

Top 5: Jazzové prerábky popových skladieb
Jedným zo základných pilierov a hýbateľom jazzu je reinterpretácia už existujúcich pôvodne...
Veľké, svetové a vyrobené na Slovensku: Symphony Meets Jazz
Iste ste sa už stretli so symfonickým prevedením modernej jazzovej i populárnej hudby. Robia to...
Cenu Ladislava Martoníka 2014 dostal klavirista a pedagóg Klaudius Kováč
Klavirista a pedagóg Klaudius Kováč je na slovenskej jazzovej scéne známym menom - okrem pôsobenia...
Juraj Schweigert: Za každých okolností treba ostať pri zemi a človekom
Porozprával som sa s vynikajúcim hráčom na ústnu harmoniku Jurajom Schweigertom. Juraj je známy...
Cenu ESPRIT si prevzal gitarista David Kollar
Slovenské oslavy Medzinárodného dňa jazzu pod záštitou UNESCO sa už tradične nesú v znamení...
OpenJazzFest ožije Kubou i Brazíliou
Bohatá ponuka jazzových festivalov je typická najmä pre jesenné mesiace, no fanúšikovia si nemusia...
Cotatcha sings, Basie swings
Predpokladám, že znalci spozorneli pri parafráze na titul vynikajúceho albumu „Ray Sings, Basie...
Piesne, ktoré poznajú Lash & Grey i Dan Bárta
Carnegie Hall v New Yorku, Empoli Jazz Festival v Taliansku, viedenský klub Porgy&Bess,...