Reportáž: Lukáš Oravec Quartet & Slovak Sinfonietta v Žiline dodali nový charakter Oravcovej hudbe

Reportáž: Lukáš Oravec Quartet & Slovak Sinfonietta v Žiline dodali nový charakter Oravcovej hudbe

Vo štvrtok 7. februára 2019 sa v Žiline uskutočnila premiéra projektu Lukáš Oravec Quartet (SK/CZ) v spolupráci so Štátnym komorným orchestrom Žilina. Odzneli špeciálne zaranžované kompozície lídra projektu, slovenského jazzového trubkára Lukáša Oravca a taktiež jedna skladba vážnej hudby, to všetko zaranžované pre 21-členný sláčikový orchester a jazzové kvinteto. Pozvanie na spoluprácu prijali mimoriadni hostia, hviezdny saxofonista Andy Middleton (USA), newyorský pianista Danny Grissett a ruský dirigent a zároveň aranžér takmer všetkých skladieb Pavel Klimashevsky.

 

Na nový projekt Lukáša Oravca bolo zvedavé množstvo ľudí, žilinský Dom umenia Fatra bol krátko pred 19. hodinou už takmer úplne plný a všetci so zvedavosťou čakali na túto premiéru kombinácie jazzovej kapely so sláčikovým orchestrom. Na programe boli až na jednu výnimku skladby Lukáša Oravca, zaranžované medzinárodne uznávaným aranžérom, skladateľom, dirigentom a kontrabasistom Pavlom Klimashevskym. Ten zároveň koncert prišiel aj oddirigovať, vďaka čomu sme z prvej ruky mali možnosť vnímať jeho aranžérsku predstavu - porovnateľné s tým, ako keď vo vážnej hudbe diriguje svoje skladby sám skladateľ. 

 

Koncert začal skladbou venovanou zosnulému trubkárovi Martinovi Ďurdinovi s názvom Moonday. Hneď od prvých taktov bolo jasné, že tento večer bude výnimočný - aranžérska práca Klimashevskeho okamžite vniesla do Oravcovej hudby nádych modernej jazzovej koncepcie, akú je možné počuť na amerických súčasných albumoch. Husté jazzové harmónie a melodický kontrapunkt sláčikov pomohli vyniknúť peknej melodickej téme a dodali jej o niečo lyrickejší charakter. V druhej skladbe s názvom Mr. Martin opať Oravec pokračoval vo venovaní, tento krát bol tou osobou jeho niekdajší učiteľ trúbky. Clivé a tajomné intro v podaní sláčikového orchestra vyústilo do témy, kde si trúbka a sláky navzájom odpovedali a spolu vytvárali jednotný celok. Energia na seba nenechala dlho čakať a sóla vyústili do silného swingujúceho feelu, kde sa majstrovsky predviedol jeden z hostí, klavirista Danny Grissett a to aj vďaka intenzívnej podpore rytmiky v zložení Tomáš Baroš - kontrabas a Marián Ševčík - bicie. Napriek rytmickému pulzu a sile sólistov však dokázali aj sláčiky dokonale splynúť a podporiť tieto pasáže bohatými harmóniami.

 

Jeanette, skladba ktorú Lukáš Oravec napísal pre svoju súčasnú priateľku, bola pre mňa osobne najsilnejším emočným momentom koncertu. V pôsobivo prednesenej téme v podaní sólo trubky bez akéhokoľvek sprievodu vynikli pauzy - chvíľky úplného ticha, ktoré dodali melódií silnú emóciu. Keď sa pridal sláčikový orchester a kapela, skladba vyvrcholila v lyrické dielo, vyžarujúce kľud a priezračnosť. S týmto pokojom kontrastovala ďalšia skladba, Orfa Roots, ktorá sa niesla v znamení silnej energie. Vďaka kontrastom v podobe 12/8 energických plôch a následných sláčikových pasáží skladajúcich sa z držaných dlhých tónov sa zo skladby už od intra niesol dojem akejsi suity - teda skladby skladajúcej sa z viacerých oddelených častí splývajúcich do jedného celku. Každý zo sólistov dostal od aranžéra pre svoju improvizáciu mierne pozmenený podklad a kontext, prvý Grissett začal hrať open solo, ktoré postupne vyústilo do silného rytmického pulzu, kde sa na konci v najdynamickejších pasážach pridal celý orchester. Nasledovalo Oravcove sólo, ktoré začalo v stabilnom 4/4 rytme, no o chviľu sa akoby rozplynulo do otvoreného rytmického konceptu. V duu s kontrabasom vytváral harmonické plochy, o niečo neskôr sa pridal klavír, potom aj bicie, najprv v half-time feele, neskôr už v plnohodnotnom 4/4. Samozrejme vrchol sóla opäť podporil sláčikový orchester a na rade bol posledný sólista - američan Andy Middleton. Pre neho aranžér vytvoril formu dua s bicími na štýl dávnych nahrávok Johna Coltrana. Tu sa kapela a sláky pridali až v úplnom vrchole sóla, po ktorom zaznela opäť pôvodná téma skladby a majstrovsky zakončila prvú polovicu koncertu. Bola ohlásená pauza, počas ktorej mali ľudia možnosť vstrebať energiu posledných momentov.

 

Druhé kolo pokračovalo v duchu prvej polovice, začalo skladbou Interwaltz, po ktorej nasledovala skladba z albumu zoskupenia Kaunis 5 s názvom Kulosaari. Hoci pôvodne to bola skladba latino charakteru, Pavel Klimashevsky ju poňal z úplne iného uhla a prenesol ju do baladického charakteru. Pomalá téma pripravila priestor pre sólistov, pričom sláčikový orchester ich neustále harmonicky podporoval bohatými akordami. Po kontrabasovom a trubkovom sóle odrazu prišlo prekvapenie vo forme nečakaného intermezza v 7/8 rytmickej štruktúre. Takéto náhle zmeny sa v Klimashevskeho aranžmánoch počas koncertu objavili viac krát, či už striedanie kapely so orchestrom alebo rôznych nástrojových kombinácií, ako aj zmeny v rytmickom vnímaní skladby. Aj takýmito momentmi dokázal, že skutočne vynikajúco ovláda svoje remeslo.

 

Ďalším pomyselným emočným vrcholom programu a zároveň aj jedinou sklabou, ktorú neskomponoval Oravec a nearanžoval Klimashevsky, bol Air od Johana Sebastiana Bacha. V úprave Miroslava Hloucala sa snúbil jazz s klasickou hudbou a to skutočne nádherným spôsobom. Skadbu začal orchester sám, v typickej pôvodnej Bachovej verzii. V momente, keď sa pridala kapela sa skladba náhle zmenila - objavila sa jazzová harmónia, zhustený rytmus a nové farby vďaka trubkovej melódii ako aj následnému sólu. Sláky hrali väčšinu času aj v tejto časti skladby, oproti Bachovmu pôvodnému zápisu sa však ich textúra zmenila, vyplnila a obohatila o nové harmonické tenzie. Na uzatvorenie cyklu na konci opäť zaznela téma ako návrat ku klasike v podaní samotného sláčikového orchestra. Ako Oravec počas koncertu poznamenal - jazz a vážna hudba sú zložité žánre a je ťažké ich spojiť dokopy. V aranžmáne Miroslava Hloucala a podaní Oravcovho kvinteta a ŠKO sa im to však rozhodne podarilo.

 

Poslednou ohlásenou skladbou koncertu bol titul Ali - skladba venovaná bývalej priateľke z rovnomenného albumu, na ktorom ako hosť vystúpil americký saxofonista Bob Mintzer. Ako však pri predstavovaní skladby uviedol Lukáš Oravec, aranžér Klimashevsky však názov pochopil ako meno spojené s Blízkym východom a tak celý svoj výtvor situoval do príslušného hudobného charakteru. Vznikla tak úplne nová verzia skladby, tú pôvodnú pripomínajúca len vzdialene. Tento orientálny charakter bol vynikajúcim a veľmi pútavým ukončením celého koncertu a opäť sa tu majstrovsky predviedli sólisti - Lukáš Oravec, Andy Middleton a Danny Grissett. Po neutíchajúcom potlesku zahrala kapela ešte jeden prídavok, už však bez orchestra, keďže s tým už nemali nacvičený nijaký ďalší repertoár. Bola ním skladba Boca, jedna z prvých Oravcových kompozícií, ktorú zrejme jeho fanúšikovia už dobre poznajú z koncertov Lukáš Oravec Quartet.

 

Môj dojem z koncertu bol veľmi silný a pozitívny, kombinácia jazzovej kapely so sláčikovým orchestrom sa často na Slovensku nevidí a aranžér Pavel Klimashevsky vo svojich úpravách dokázal vyťažil z tohto spojenia maximum. Keď sa ku tomu pridali kvalitné inštrumentálne výkony sólistov a celej rytmickej sekcie, rozhodne výsledok stál za to. Pokiaľ sa Lukáš rozhodne tento projekt ďalej prezentovať a budete mať príležitosť sa tohto koncertu zúčastniť, rozhodne si ju   nenechajte ujsť!

 

Autor: Martin Uherek

Foto: Rudolf Baranovič

 

 

Ďalšie články

Ingrid Bezáková nahrala vokálny album Deep Inside
'Album Deep Inside Ingrid Bezákové je skutečně hodně hluboko uvnitř jazzu a tím, jak tato půvabná...
Večer najlepšieho slovenského jazzu po prvýkrát v televízií: Esprit 2017 v nedeľu na Dvojke
Tí z vás, ktorí osobne nestihli, alebo by si radi pripomenuli tohtoročný Esprit 2017, slávnostný...
Recenzia CD: Ludo Kotlár Trio - Hangin´
V poslednom období sa na slovenskej jazzovej scéne objavuje veľa mladých hudobníkov. Ide o...
Július Baroš Quintet navštívil v rámci slovenského tour aj Banskú Bystricu
V stredu, 2. októbra 2013 mali priaznivci jazu v Banskej Bystrici ďalší sviatok. V...
Ďalšia strata vo svete jazzu: vo veku 91 rokov nás navždy opustil jedinečný Jimmy Cobb
Rok 2020 je žiaľ veľmi bohatý na straty jazzových velikánov. Iba tento pondelok sa celý jazzový...
Predstavujeme očakávaný debut tria Szaturma: album "Phi" a jeho vzrušujúci jazzovo-avantgardný svet.
Československé trio Szaturma vydalo jedinečný debutový album „Phi“ pod hlavičkou vydavateľstva...
JazzFestBrno hlási tucet náhradných termínov. V septembri ho otvorí Avishai Cohen
Pořadatelé festivalu JazzFestBrno zveřejnili téměř kompletní seznam náhradních termínů odložených...
Umenie nikdy nezomrie. Posolstvo Sonnyho Rollinsa pre túto dobu.
"Umenie nikdy nezomrie. Prežije tú kontroverznú politickú povrchnosť, ktorou všetko zakrývame."...