Fotoreportáž: World Music Festival zafarbil Bratislavu tónmi celého sveta

Peter Baláž

Už tretíkrát sa rozozvučala Bratislava hudbou World Music Festivalu. Na piatich miestach počas štyroch dní predstavili svoje umenie jedineční domáci i zahraniční hudobníci, rozsiahly sprievodný program priniesol workshopy, hudobnú konferenciu, showcasy, či premietanie filmov. Vyvrcholením bohatého programu boli dva gala koncerty, na ktorých si určite prišli na svoje i fanúšikovia jazzovej hudby.

Slovenská superskupina Bashavel sa zhostila otvorenia prvého Gala koncertu festivalu. Zlúčenie kapiel PaCoRa a Nothing But Swing Trio spojilo v sebe to najlepšie z jazzu a world music a obidva štýly oslavuje svojím inštrumentálnym majstrovstvom. Hoci existujú a hrajú od roku 2006, ich oneskorený debut s názvom Hoorhay vyšiel až na konci minulého roku. Cimbal, klavír, bicie, kontrabas a husle vytvárajú z ľudových piesní a motívov unikátne nálady, farby a rytmy, ktoré sa pohybujú na rozmedzí folklóru, jazzu i world music, o čom sa bezpochyby presvedčili diváci v bratislavskom Ateliéri Babylon.

Kelly ThomaRoss Daly je hudobnícka, ale aj manželská dvojica, ktorá robí veľmi veľa pre propagáciu hry na krétsku lýru. Ross Daly sa síce narodil v Írsku, ale už viac ako 30 rokov žije na Kréte, kde vychoval celé generácie hráčov a hráčok na tento a jedinečný nástroj, vrátane Kelly, rodáčky z Pirea. Svoju tvorbu rád označuje vlastným termínom súčasná modálna hudba, ktorá by podľa neho mala spájať modálne hudobné tradície rôznych kultúr od západnej Afriky cez Stredomorie až po západnú Čínu.

Adam Ben Ezra je hudobný aj internetový fenomén z Tel Avivu. Kontrabas nie je jediný hudobný nástroj, ktorý tento multiinštrumentalista, skladateľ a pedagóg ovláda - jeho brilantné zvládnutie práce s looperom vyvolalo neveriaci pohľad nejedného návštevníka Gala koncertu v Ateliéri Babylon. Práve vďaka tejto nevídanej one man show je Adam Ben Ezra vyhľadávanou atrakciou na jazzových i multižánrových festivaloch po celej Európe.

Ghanský hudobník a spevák King Ayisoba, v ktorého hudbe sa stretáva tradičná aj moderná tvár miestnej scény, začal svoje spevácke vlohy prejavovať pri pasení kráv. Debutoval v roku 2006 a na konte má niekoľko albumov, z ktorých posledné dva sa dostali do prvej dvadsiatky World Music Charts Europe. Na dvojstrunovú lutnu kologo začal údajne hrať ako trojročný, keď našiel v kúte tento nástroj svojho nebohého starého otca – šamana a ľudového liečiteľa.

Flamenco v čírej podobe. To ponúka hudobník El Amir so svojím triom. Pri vystúpeniach využíva rôzne nástroje – nielen gitaru, ale aj mandolínu, perkusie, buzuki alebo arabskú lutnu oud, ktoré dodávajú flamencu iný rozmer. Tvorba tria je hudba, ktorá mieša moderné a vintage zvuky, evokujúce pôvodné korene flamenca.

Marko Marković je iba tridsaťročný trúbkar, skladateľ a kapelník vlastného dychového orchestra, ktorý začínal ešte ako tínedžer v slávnom orchestri svojho otca Bobana Markovića. V repertoári Marko Marković Brass Band sa okrem „klasickej“ balkánskej dychovky objavujú aj vplyvy jazzu, reggae, latino, modernej tanečnej hudby a iných žánrov. Vystúpenie vydareného syna svojho otca bolo skvelou tanečnou bodkou za tretím ročníkom výnimočného podujatia World Music Festival Bratislava.

Zdroj: worldmusicfestival.sk

Peter Baláž

WMF18-DUO DINOVSKI & SCHUBERTH.jpg