Recenzia CD: Príbehy jazzu vol. 2 - Ako vznikal jazz

Recenzia CD: Príbehy jazzu vol. 2 - Ako vznikal jazz
Dávid Oláh

Vynikajúci saxofonista, hudobný publicista a pedagóg Martin Uherek po roku opäť vydal ďalšie CD. Ide o pokračovanie série „Príbehy jazzu“. Druhá doska nesie podtitul „Ako vznikal jazz“. Prináša nám pokračovanie úspešnej série niečo nové oproti prvej nahrávke?

 

Martin Uherek si tradične okrem saxofónu zobral na starosť hovorené slovo, ktorým nás na tomto CD sprevádza. Jeho kolegami sú Peter Solárik na bicích nástrojoch, Klaudius Kováč na klavíri,  na kontrabase hrá okrem Roberta Ragana jr. aj Peter Korman.

 

Album má výbornú dramaturgiu. „track“ hovoreného slova sa strieda s tými inštrumentálnymi, vďaka čomu ostáva poslucháč v neustálej zvedavosti od začiatku až po záver albumu. Príbehy sú opäť veľmi zaujímavé – ilustračne - ako sa swing stal vďaka Goodmanovi populárnou hudbou, o tom ako z dobových populárnych skladieb vznikali jazzové štandardy, ktoré si jazzmani aranžovali podľa svojich predstáv. Tento proces Martin vynikajúco predvádza v úprave slovenskej ľudovej skladby  „Our MAMAs“ (slovenské mamičky). Vznik bebopu, ako vysvetľuje Uherek, súvisel s túžbou posunúť swingový štýl hrania na novú umeleckú úroveň. Zaujímavý je príbeh sporu hudobného kritika s alt saxofonistom Geneom Quillom. Nasleduje Uherekov kontrafakt „Laying Low“ na Gillespieho kompozíciu „Groovin´ High“. Najvtipnejšia je príhoda s názvom „52. ulica a temné stránky jazzu“ Dizzyho Gillespieho a taxikára. Martin veľmi pútavo a pravdivo opisuje obdobie príchodu bebopu, ktoré prispelo k tomu, že sa na newyorskej koncertnej klubovej scéne začínajú stále menej objavovať big bandy. Taktiež sa veľmi dobre dotýka aj kultúrno-sociálnej situácie, ktorá priamo ovplyvňovala vývoj jazzovej hudby. S tým súviselo obdobie beatnikov a boperov, ktorí prepadli závislosti na heroíne. Smrť Charlieho Parkera bola veľkým šokom pre celú jazzovú komunitu. Neskôr nastupuje na scénu dnes už legendárny „kráľ alt saxofónu“ Cannonball Adderley, ktorého príbeh je zaujímavý práve náhodami, ktoré sprevádzali Adderleyho vstup na newyorskú jazzovú scénu.

 

 

Hudobne má táto doska znova bezchybnú úroveň – po zvukovej, umeleckej, ale aj interpretačnej stránke. Záverečná téma „I´m Calling You“ je kontrafaktom štandardu „Cherokee“. Uherek vymyslel krásnu melódiu, ktorú v správnych momentoch hrá spolu s ním aj klavír. O invencii, pekných bopových linkách, vrúcnosti a citu som sa podrobne zmieňoval v recenzii prvého Martinovho CD. Rozpisovaním sa o kvalite týchto hudobníkov by som sa iba opakoval, preto radšej odporúčam  všetkým fanúšikom straightaheadového jazzu, bebopu a hardbopu, aby si toto CD kúpili a zažili jeho krásu na vlastné uši. Okrem špičkovej hudby ich tu čakajú mnohé zaujímavosti z histórie, vtipné príhody a poučenia, ktoré Martin krásne nahovoril vo vybraných príbehoch.

 

Dávid Oláh

 

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Bashavel Hoorhay
Kapela Bashavel sa zrodila na jar v roku 2006 ako spoločný projekt špičkových slovenských...
Cenu Ladislava Martoníka 2014 dostal klavirista a pedagóg Klaudius Kováč
Klavirista a pedagóg Klaudius Kováč je na slovenskej jazzovej scéne známym menom - okrem pôsobenia...
Ďalší hudobný prírastok na československej scéne: Martin Konvička vydáva debutový album s názvom Coming Homo
Mladý český klavirista Martin Konvička už o pár dní vydá svoj debutový album. Akustický formát tria...
Jazzový akordeón v Jazz Klube 12
Utorkové jam sessions Martina Uhereka v Jazz Klube 12 v Banskej Bystrici už majú svoju...
Nový vzrušujúci album "From This Place" legendárneho Pata Methenyho vyjde pod hlavičkou Nonesuch Records vo februári nového roku
Po vyše trojročnej odmlke prichádza svetoznámy gitarista Pat Metheny s novým albumom, ktorý...
Talentová súťaž mladých jazzmanov štartuje už o týždeň: Zoznámte sa s účastníkmi Jazz START UP
Už po siedmykrát spúšťa portál Jazz.sk súťaž pre mladé jazzové talenty, JAZZ START UP. Podujatie...
One Day Jazz Festival 2019: Jesenná edícia pokračuje koncertmi po Slovensku
Jesenné vydanie unikátneho hudobného festivalu One Day Jazz Festival zavíta po Bratislave aj do...
Valér Miko: Umelci svojou tvorbou prispievajú k tomu, aby sa jazz vnímal aj v európskom kontexte
Porozprávali sme sa so slovenským klaviristom a skladateľom Valérom Mikom. Poodhalil nám svoj...