Trendy jazzu 21. storočia (1. časť): Návrat ku koreňom

Trendy jazzu 21. storočia (1. časť): Návrat ku koreňom

Čo majú spoločné Bobby McFerrin, Marcus Miller a John Scofield? Okrem toho, že všetci traja menovaní sú významnými hýbateľmi svetovej jazzovej scény i hudobného sveta ako takého, spája ich aj filozofia ich najnovších projektov. Všetci traja umelci sa totiž rozhodli vo svojej hudbe vrátiť sa ku koreňom. Rozhodli sa preskúmať prvky hudby, ktorá patrí do dedičstva ich kultúry, na ktorej vyrástli oni sami, ich rodičia či predkovia, alebo ktorá výrazným spôsobom dotvára prostredie miesta, odkiaľ pochádzajú.

 
"Spirityouall" je projekt Bobby McFerrina, v ktorom interpret opúšťa svoju preslávenú viachlasú acapella polohu a vracia sa k základom, k ľudovým piesňam amerického spirituálu. Vzdáva tak holt kultúre a umeniu svojich predkov a prostrediu, v ktorom vyrástol, ale aj svojmu otcovi, ktorý bol významným predstaviteľom tejto hudby. Skladby nekladú dôraz na "jazzovosť", virtuozitu, či aranžérsku bravúru. Sú jednoduché, skromné, úprimné, spevavé a radostné. McFerrin tu primárne vyzdvihuje krásu tradičnej kultúry "Americana", no "Spirityouall" je zároveň aj veľmi osobný.
 
 
Basgitarista Marcus Miller vo svojom najnovšom albume "Afrodeezia" spája svoj nezameniteľný zvuk a prejav s hudbou predkov dnešných Afroameričanov. Rytmy a melódie, ktoré si v minulosti predávali africkí otroci neskôr deportovaní do Južnej Ameriky, Karibiku, a Spojených štátov, znejú v súlade s Millerovým moderným jazz-funkom. Album je plný spevu senegalských tradičných vokalistov, rytmiku vypĺňa bohatý zvuk rôznorodých perkusií a etnických nástrojov (napr. basgitaru pripomínajúce "gimbri"). Jazz sa tu kĺbi aj s karibským "kalypso" či brazilskými rytmami.
 
 
To, že "návrat ku koreňom" nie je iba záležitosťou afroamerických predstaviteľov jazzovej scény, ale je zrejme všeobecným trendom, dokazuje "Country For Old Men", nový album gitaristu Johna Scofielda (vychádza začiatkom jesene). Hudba sa od predošlých dvoch príkladov značne líši, koncept však ostáva rovnaký. Scofieldov jazz sa snúbi s hudbou country a folku a typické črty a farby jazzu opäť akoby ustupovali do úzadia.
 
 
Skutoční umelci poznajú svoje korene a predchodcov a je len symbolické, že tí, ktorých hudobné poznanie dosahuje skutočných hĺbok, sa počas svojej umeleckej cesty prekopali až do samotných základov svojej hudobnej kultúry. A tak jazzmani dneška rozprávajú hudbou svojich predkov.
 
Pokračovanie nabudúce... 
  

Vstupenky na podujatie

Esprit 2024

 

 

Ďalšie články

Richard Bona: Beriem si od hudby voľno
Richard Bona (nar. 1967 v Kamerune) – basgitarista, gitarista, spevák a perkusionista. Prvý hudobný...
Recenzia CD: Album Slovákov, ktorý prerástol Slovensko
Hoci ich prvé plnohodnotné autorské CD uzrelo svetlo sveta len nedávno, slovenská skupina Finally...
Recenzia CD: Ľubomír Gašpar Cimbal Project - The point of View
Cimbalista Ľubomír Gašpar iba pred pár mesiacmi vydal svoje debutové CD s názvom Cimbal Project...
Jazzman týždňa: Herbie Hancock
  Herbie Hancock je americký klavírista, klávesista, skladateľ a v súčasnosti...
ESPRIT – rozhodnite o najlepšom domácom jazzovom albume
Rok 2024 patril na Slovensku aj jazzovým umelcom, čoho dôkazom bolo množstvo koncertných i...
Labutie piesne vydavateľstva Hevhetia
Košické vydavateľstvo Hevhetia patrilo takmer štvrťstoročie k najvýraznejším značkám slovenského i...
Veľkonočný jazz
Ľudia majú radi cyklicky sa opakujúce rituály; sú pre nich pocitom istoty či stability. Snáď už...
Ostane prešovský jazz (len) hudbou minulosti?
Bratislavské jazzové dni – Jazz FOR Sale Košice – Jazz Prešov – Trenčiansky jazzový festival –...