Trendy jazzu 21. storočia (1. časť): Návrat ku koreňom

Trendy jazzu 21. storočia (1. časť): Návrat ku koreňom

Čo majú spoločné Bobby McFerrin, Marcus Miller a John Scofield? Okrem toho, že všetci traja menovaní sú významnými hýbateľmi svetovej jazzovej scény i hudobného sveta ako takého, spája ich aj filozofia ich najnovších projektov. Všetci traja umelci sa totiž rozhodli vo svojej hudbe vrátiť sa ku koreňom. Rozhodli sa preskúmať prvky hudby, ktorá patrí do dedičstva ich kultúry, na ktorej vyrástli oni sami, ich rodičia či predkovia, alebo ktorá výrazným spôsobom dotvára prostredie miesta, odkiaľ pochádzajú.

 
"Spirityouall" je projekt Bobby McFerrina, v ktorom interpret opúšťa svoju preslávenú viachlasú acapella polohu a vracia sa k základom, k ľudovým piesňam amerického spirituálu. Vzdáva tak holt kultúre a umeniu svojich predkov a prostrediu, v ktorom vyrástol, ale aj svojmu otcovi, ktorý bol významným predstaviteľom tejto hudby. Skladby nekladú dôraz na "jazzovosť", virtuozitu, či aranžérsku bravúru. Sú jednoduché, skromné, úprimné, spevavé a radostné. McFerrin tu primárne vyzdvihuje krásu tradičnej kultúry "Americana", no "Spirityouall" je zároveň aj veľmi osobný.
 
 
Basgitarista Marcus Miller vo svojom najnovšom albume "Afrodeezia" spája svoj nezameniteľný zvuk a prejav s hudbou predkov dnešných Afroameričanov. Rytmy a melódie, ktoré si v minulosti predávali africkí otroci neskôr deportovaní do Južnej Ameriky, Karibiku, a Spojených štátov, znejú v súlade s Millerovým moderným jazz-funkom. Album je plný spevu senegalských tradičných vokalistov, rytmiku vypĺňa bohatý zvuk rôznorodých perkusií a etnických nástrojov (napr. basgitaru pripomínajúce "gimbri"). Jazz sa tu kĺbi aj s karibským "kalypso" či brazilskými rytmami.
 
 
To, že "návrat ku koreňom" nie je iba záležitosťou afroamerických predstaviteľov jazzovej scény, ale je zrejme všeobecným trendom, dokazuje "Country For Old Men", nový album gitaristu Johna Scofielda (vychádza začiatkom jesene). Hudba sa od predošlých dvoch príkladov značne líši, koncept však ostáva rovnaký. Scofieldov jazz sa snúbi s hudbou country a folku a typické črty a farby jazzu opäť akoby ustupovali do úzadia.
 
 
Skutoční umelci poznajú svoje korene a predchodcov a je len symbolické, že tí, ktorých hudobné poznanie dosahuje skutočných hĺbok, sa počas svojej umeleckej cesty prekopali až do samotných základov svojej hudobnej kultúry. A tak jazzmani dneška rozprávajú hudbou svojich predkov.
 
Pokračovanie nabudúce... 
  

 

 

Ďalšie články

Recenzia CD: Album Slovákov, ktorý prerástol Slovensko
Hoci ich prvé plnohodnotné autorské CD uzrelo svetlo sveta len nedávno, slovenská skupina Finally...
Richard Bona: Beriem si od hudby voľno
Richard Bona (nar. 1967 v Kamerune) – basgitarista, gitarista, spevák a perkusionista. Prvý hudobný...
Marcus Miller: Prestal som počúvať platne, aby som našiel svoj vlastný štýl
Marcus Miller (1959), ďalší z tých, čo hrávali s Milesom. Hranie s Milesom znamenalo pre každého...
Jazzman týždňa: Herbie Hancock
  Herbie Hancock je americký klavírista, klávesista, skladateľ a v súčasnosti...
JazzFestBrno hlási tucet náhradných termínov. V septembri ho otvorí Avishai Cohen
Pořadatelé festivalu JazzFestBrno zveřejnili téměř kompletní seznam náhradních termínů odložených...
Umenie nikdy nezomrie. Posolstvo Sonnyho Rollinsa pre túto dobu.
"Umenie nikdy nezomrie. Prežije tú kontroverznú politickú povrchnosť, ktorou všetko zakrývame."...
V Brne vznikol počas pandémie unikátny projekt Swinghouse. Už dva mesiace prináša päť dní v týždni streamované koncerty
Za všetkým stojí úzka skupina hudobníkov, kamarátov, a spolubývajúcich združená okolo...
One Day Jazz Festival A-Live tentokrát prepojí Slovensko s Francúzskom
Už zajtra, vo štvrtok 14. mája 2020, prinesie tradičné medzinárodné podujatie One Day Jazz Festival...