Jazzman týždňa: George Coleman

Jazzman týždňa: George Coleman

Jedna z posledných žijúcich jazzových legiend, saxofonista, ktorého hru Miles Davis označil za "takmer dokonalú", keď s ním hrával v 60. rokoch so svojim svetoznámym druhým kvintetom. Jeho virtuózne tenorové sóla, hlboko zakorenené v bebope, ho popri Davisovi dostali aj do kapiel Maxa Roacha, Rona Cartera a dokonca hrával s Ray Charlesom a otcom bluesovej gitary B.B. Kingom - také je resumé Georgea Colemana.

 

George Edward Coleman sa narodil 8. marca 1935 v Memphise, v štáte Tennessee. Na alt saxofón ho naučil hrať jeho starší brat Lucian Adams a jeho hlavnou inšpiráciou v tejto dobe bol živelný a energický bebop Charlieho Parkera. Začiatkom 50. rokov ako dospievajúci mladý muž začal hrať v kapele Raya Charlesa, v roku 1953 prešiel ku bluesovému gitaristovi B.B. Kingovi, pričom v tomto čase začal hrať na tenor saxofón.

 

Prvá veľká jazzová zmena v Georgovom živote prišla v roku 1956, keď sa spolu so svojim spolužiakom zo strednej školy, trubkárom Bookerom Little, presťahoval do Chicaga. Tu začal spolupracovať so saxofonistami Gene Ammonsom a Johnnym Griffinom, neskôr sa dostal do kapely Max Roach Quintet, kde pôsobil v rokoch 1958-59. S Roachom sa Coleman presťahoval do New York City, kde získal množstvo ďalších príležitostí dostať sa do povedomia jazzovej verejnosti, medzi inými v zoskupeniach Slide Hamptona, Rona Cartera, Jimmyho Cobba a Wild Bill Davisa.

 

Najväčší prelom pre Colemana nastal v roku 1963, keď sa pridal do kvinteta Milesa Davisa, ako jeden z viacerých saxofonistov, ktorými sa legendárny trubkár pokúšal nahradiť svojho bývalého spoluhráča Johna Coltrana. Hoci v tomto zoskupení George Coleman pôsobil iba 2 roky, podieľal sa na niektorých z najvýznamnejších albumov tejto kapely, medzi nimi napríklad Seven Steps to Heaven (1963). Zároveň s Davisom absolvoval niekoľko koncertných šnúr po Európe, odkiaľ rovnako pochádzajú známe nahrávky. Albumy My Funny Valentine a Four & More predstavovali záznamy zo živých vystúpení z Lincoln Center for the Performing Arts v New York City z februára 1964, pričom tieto koncerty boli Colemanovými poslednými s Davisom - trubkár ho krátko nato vymenil za saxofonistu Waynea Shortera, ktorý ostal stabilným členom kapely až do roku 1970.

 

Po pôsobení u Milesa Davisa ďalej hrával George Coleman hlavne ako sideman a to s Lionelom Hamptonom (1965-66), Clarkom Terrym, Horaceom Silverom, Elvinom Jonesom (1968), Shirley Scott (1972), Cedarom Waltonom (1975), Charlesom Mingusom (1977-78) a neskôr s Ahmadom Jamalom (1994-2000) a mnohými inými. Ako leader nahral za celú svoju kariéru len o niečo viac ako 10 albumov, medzi najznámejšie patrí Amsterdam After Dark (1978), I Could Write a Book: The Music of Richard Rodgers (1998), Four Generations of Miles: A Live Tribute To Miles (2002) a nedávny album po takmer 15 ročnej odmlke, A Master Speaks (2016). Coleman bol v roku 2015 ocenený ako NEA Jazz Master, bol zapísaný do Memphiskej hudobnej siene slávy a na Chodníku slávy na Beale Street sa objavila pamätná mosadzná nota s jeho menom.

 

Zdroj: wikipedia.org

Autor: Martin Uherek

 

 

Ďalšie články

Zomrel saxofonista Lubomír Tamaškovič
Jas, to znamená pôvodné, silné svetlo. Možno, že raz či dvakrát sa mi tak podarilo zahrať, ešte na...
6 zaujímavých faktov o jazze, ktoré ste (možno) nevedeli
Jazz je dnes nesmierne širokým pojmom, pod ktorým si môžeme predstaviť rozmanitú hudbu. Nebolo tomu...
Top 5: Jazzový saxofón swingu a bebopu
V dejinách akejkoľvek oblasti vždy existuje niekoľko osobností, niekoľko udalostí, niekoľko...
Recenzia CD: Ľuboš Šrámek/Nikolaj Nikitin - Altar
Zainteresovanému poslucháčovi domácej jazzovej scény mená Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek netreba...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...
Jarný swing roztancuje Bratislavu
SPRING SWING / JARNÝ SWING prebudí hlavné mesto do sviežej jarnej nálady pozitivizmom nákazlivou...
Brno ako krajina vychádzajúceho slnka
Japonsko sice označujeme za pravlasť vychádzajúceho slnka, no brniansky projekt SAKOBI sa v mnohom...