Jazzman týždňa: George Coleman

Jazzman týždňa: George Coleman

Jedna z posledných žijúcich jazzových legiend, saxofonista, ktorého hru Miles Davis označil za "takmer dokonalú", keď s ním hrával v 60. rokoch so svojim svetoznámym druhým kvintetom. Jeho virtuózne tenorové sóla, hlboko zakorenené v bebope, ho popri Davisovi dostali aj do kapiel Maxa Roacha, Rona Cartera a dokonca hrával s Ray Charlesom a otcom bluesovej gitary B.B. Kingom - také je resumé Georgea Colemana.

 

George Edward Coleman sa narodil 8. marca 1935 v Memphise, v štáte Tennessee. Na alt saxofón ho naučil hrať jeho starší brat Lucian Adams a jeho hlavnou inšpiráciou v tejto dobe bol živelný a energický bebop Charlieho Parkera. Začiatkom 50. rokov ako dospievajúci mladý muž začal hrať v kapele Raya Charlesa, v roku 1953 prešiel ku bluesovému gitaristovi B.B. Kingovi, pričom v tomto čase začal hrať na tenor saxofón.

 

Prvá veľká jazzová zmena v Georgovom živote prišla v roku 1956, keď sa spolu so svojim spolužiakom zo strednej školy, trubkárom Bookerom Little, presťahoval do Chicaga. Tu začal spolupracovať so saxofonistami Gene Ammonsom a Johnnym Griffinom, neskôr sa dostal do kapely Max Roach Quintet, kde pôsobil v rokoch 1958-59. S Roachom sa Coleman presťahoval do New York City, kde získal množstvo ďalších príležitostí dostať sa do povedomia jazzovej verejnosti, medzi inými v zoskupeniach Slide Hamptona, Rona Cartera, Jimmyho Cobba a Wild Bill Davisa.

 

Najväčší prelom pre Colemana nastal v roku 1963, keď sa pridal do kvinteta Milesa Davisa, ako jeden z viacerých saxofonistov, ktorými sa legendárny trubkár pokúšal nahradiť svojho bývalého spoluhráča Johna Coltrana. Hoci v tomto zoskupení George Coleman pôsobil iba 2 roky, podieľal sa na niektorých z najvýznamnejších albumov tejto kapely, medzi nimi napríklad Seven Steps to Heaven (1963). Zároveň s Davisom absolvoval niekoľko koncertných šnúr po Európe, odkiaľ rovnako pochádzajú známe nahrávky. Albumy My Funny Valentine a Four & More predstavovali záznamy zo živých vystúpení z Lincoln Center for the Performing Arts v New York City z februára 1964, pričom tieto koncerty boli Colemanovými poslednými s Davisom - trubkár ho krátko nato vymenil za saxofonistu Waynea Shortera, ktorý ostal stabilným členom kapely až do roku 1970.

 

Po pôsobení u Milesa Davisa ďalej hrával George Coleman hlavne ako sideman a to s Lionelom Hamptonom (1965-66), Clarkom Terrym, Horaceom Silverom, Elvinom Jonesom (1968), Shirley Scott (1972), Cedarom Waltonom (1975), Charlesom Mingusom (1977-78) a neskôr s Ahmadom Jamalom (1994-2000) a mnohými inými. Ako leader nahral za celú svoju kariéru len o niečo viac ako 10 albumov, medzi najznámejšie patrí Amsterdam After Dark (1978), I Could Write a Book: The Music of Richard Rodgers (1998), Four Generations of Miles: A Live Tribute To Miles (2002) a nedávny album po takmer 15 ročnej odmlke, A Master Speaks (2016). Coleman bol v roku 2015 ocenený ako NEA Jazz Master, bol zapísaný do Memphiskej hudobnej siene slávy a na Chodníku slávy na Beale Street sa objavila pamätná mosadzná nota s jeho menom.

 

Zdroj: wikipedia.org

Autor: Martin Uherek

 

 

Ďalšie články

Zomrel saxofonista Lubomír Tamaškovič
Jas, to znamená pôvodné, silné svetlo. Možno, že raz či dvakrát sa mi tak podarilo zahrať, ešte na...
6 zaujímavých faktov o jazze, ktoré ste (možno) nevedeli
Jazz je dnes nesmierne širokým pojmom, pod ktorým si môžeme predstaviť rozmanitú hudbu. Nebolo tomu...
Top 5: Jazzový saxofón swingu a bebopu
V dejinách akejkoľvek oblasti vždy existuje niekoľko osobností, niekoľko udalostí, niekoľko...
Recenzia CD: Ľuboš Šrámek/Nikolaj Nikitin - Altar
Zainteresovanému poslucháčovi domácej jazzovej scény mená Nikolaj Nikitin a Ľuboš Šrámek netreba...
Symfonický osemdesiatnik Peter Lipa
Ktovie, či niekto vie (alebo aspoň tuší), prečo práve v decembri (a začiatkom januára) vychádza...
Ak nefúkaš saxofón, poberaj sa z kola von!
Teraz by mali zbystriť pozornosť všetci saxofonisti, pretože organizátori najširokospektrálnejšieho...
Podivné časti dňa Petry Onderuf
Počas minulých týždňov sme viackrát pripomínali nahrávky domácich umelcov, ktoré vznikli počas...
WoodPack Brothers v Banskej Štiavnici s novým repertoárom a hosťom
Členov zoskupenia WoodPack Brothers opantal jedinečný hudobný inštrument, ktorého meno prevzali aj...