Jazzman týždňa: Jimmy Blanton

Jazzman týždňa: Jimmy Blanton

Pri príležitosti nedávnych narodenín Duka Ellingtona si pripomenieme jednu z najdôležitejších osobností jazzového kontrabasu vôbec. Je ním Jimmy Blanton, ktorý v Ellingtonovom big bande pôsobil. Ako to už niekedy býva, ani Blantonovo meno nie je v našich končinách príliš známe, hoci svojím príchodom na scénu výrazne zmenil vnímanie kontrabasu ako sólového nástroja.

 

James“Jimmy“ Blanton sa narodil 5. októbra 1918 v Chatanooge v štáte Tennessee. Jeho rodičia boli hudobníci, a tak malého Jimmyho viedli už od detstva k hudbe. Spočiatku hral na husle, klavír a saxofón. Neskôr sa dostal ku kontrabasu, ktorý študoval na univerzite v Tenesee. Prvé angažmány absolvoval Jimmy na výletných lodiach s americkým pianistom Fateom Marableom a v St.Louis s Jetter-Pillar Orchestra.

 

Zlom v jeho kariére nastal v roku 1939 keď dostal angažmán snov v big bande Duka Ellingtona. Stalo sa tak hneď v ten večer, ako Duke počul prvýkrát Blantona hrať. Na začiatku nastala v kapele dokonca kuriózna situácia, kedy boli niekoľko týždňov na kontrabasovom poste dvaja basisti naraz. Sformoval sa tak big band, ktorý v tej dobe zažíval jedno zo svojich najslávnejších a najplodnejších období a je známy aj pod menom Blanton-Webster band. Ellington si výnimočnú hru nového basistu veľmi cenil, preto mu dával vo svojich aranžmánoch väčší priestor na sólovanie. Takisto ho ako prvého big bandového kontrabasistu postavil na pódium dopredu pred často jediný mikrofón pre sólistov, aby bolo lepšie počuť v kontexte veľkej kapely inak veľmi tichý kontrabas. Okrem big bandových skladieb nahral Ellington so svojím kontrabasistom aj štyri skladby len v duu, ktoré sa neskôr stali zlomové pre vývoj kontrabasovej sólovej hry v jazze, hoci boli spočiatku kritikmi odmietané.

 

 

Blanton bol v tej dobe jedným z prvých kontrabasistov, ktorí začali aplikovať v sólach spôsob hry dychových nástrojov. Od toho sa odvíjalo aj jeho myslenie v improvizácii, zrejme inšpirované aj Jimmyho predchádzajúcou skúsenosťou s melodickými nástrojmi v detstve. Je nutné povedať, že dovtedy bola väčšina kontrabasových sól rovnaká ako doprovod a basisti z neho harmonicky ani melodicky veľmi nevybočovali (ak nepočítame rytmický aspekt „slapu”). Blantonova hra vychádzala do veľkej miery z vertikálneho spôsobu improvizácie tenorsaxofonistu Colemana Hawkinsa. Môžeme v nej tak nájsť hojne sa vyskytujúce rozklady akordov opisujúce harmóniu, ako aj využitie chromatiky. Tu však nastáva sporný moment, pretože už pred Blantonom na scéne pôsobil o štyri roky starší kontrabasista Slam Stewart. Slam bol v tej dobe unikát, pretože hral sóla sláčikom a zároveň ich spieval o oktávu vyššie. Z viacerých nahrávok môžeme usúdiť, že Stewartova sólová hra arco bola kvalitnejšia ako Blantonova, čo však nie vždy stačí. Blanton mal zrejme šťastie, že si ho Ellington všimol a vyniesol ho na svetlo sveta. Nesporné však ostáva, že aj vďaka tomu sa stal Blanton veľkou inšipráciou pre väčšinu významných kontrabasistov, ktorí ho nasledovali. Spomeňme napríklad Raya Browna, Oscara Pettiforda, Paula Chambersa alebo Charlesa Mingusa. Jimmy Blanton zomrel 30. júla 1942 v sanatóriu v LA na tuberkulózu. Napriek tomu, že mal len 23 rokov, sa stal nositeľom myšlienky, že na kontrabas sa dá hrať aj inak.

 

Autor: Peter Korman

Zdroj: Mattias Heyman, David Chevan, wikipedia.org

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

Filmové fórum predstaví vzácne jazzové krátke filmy zo začiatku storočia
Filmové fórum mesta New York začiatkom júna predstaví krátku kolekciu vzácnych jazzových krátkych...
Jazzman týždňa: Duke Ellington
Americký skladateľ, dirigent a klavírista Duke Ellington patrí medzi najvplyvnejšie osobnosti jazzu...
Jazzman týždňa: Esperanza Spalding
Neskutočne spieva. Obdivuhodne ovláda kontrabas. A basgitaru. Originálne komponuje. A je...
Hororová cesta Johna Patitucciho: Letisková ochranka mu zničila nástroj
Svetovo renomovaný basista John Patitucci bude chcieť na nedávnu cestu z New Yorku do Nórska...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...
Lukáš Oravec Quartet vyráža na WARM UP TOUR 2024
Už tento týždeň zahajuje trubkár a bandlíder Lukáš Oravec jarnú koncertnú sezónu a spolu so svojím...
Očarenie francúzskou trúbkou - daoud: Good Boy
Keď sa spomenie Francúzsko, jazz a trúbka v jednej vete, asociujem automaticky dve mená...