Bol to mladý klavírny génius: Austin Peralta a jeho album Endless Planets

Bol to mladý klavírny génius: Austin Peralta a jeho album Endless Planets
Lenka Molčányiová

Asi vačšina z vás pozná meno Marek Brezovský. Čo týchto dvoch spája, je bohužial veľmi skorý odchod z tohto sveta, no spolu s tým práve tá obrovská dávka hudobného talentu, klavírnej virtuozity, skladateľskej kreativity a nekonečne hlbokých až temných myšlienok zhmotnených v ich skladbách.

 

Austin Peralta narodený v roku 1990 v Los Angeles do rodiny filmárky Joni Caldewell a skate-boardistickej legendy Stacyho Peraltu, sa už v piatich rokoch začal učiť hre na klavíri, potom čo prvýkrát počul Mozartovu hudbu. Čoskoro začal byť posadnutý aj Chopinom a s obľubou hrával jeho skladby. Keď mal 10 sa vrhol strmhlavo do jazzu práve po vypočutí si skladby Billa Evansa "Turn out the stars", ktorá zmenila jeho život.
 

Bolo jasné, že je to skutočne zázračné dieťa s neskutočným talentom. Postupne ho objavovali jazzmani žijúci v okolí Los Angeles. Jedným z nich bol aj saxofonista Kamasi Washington, ktorý mal vtedy 20 rokov a rovnako ako Peralta študoval u známehho Geralda Wilsona. Takmer ho najprv nebral vážne. Málokto by to na prvý pohľad čakal: mladučký, útly chlapec, no keď sa dotkol klavíra, bolo to niečo výnimočné. ,,Mal inú intenzitu hrania,’’ spomína Washington.

Po okolí L.A. a do sveta sa čoskoro rozniesli zvesti o tomto mladom géniovi a už v roku 2006 bol pozvaný na prestížny Tokio Jazz Festival, zahrať na pódiu po boku Hanka Jonesa, Chicka Coreu, a Hiromi Uehara. Koncert otvoril známou a náročnou skladbou Passion dance od McCoy Tynera. Tá radosť, ľahkosť, energia a vášeň, s ktorou ju v triu odohrajú, je naozaj fascinujúca.

 

 

Zomrel len ako 22-ročný, ráno po jeho poslednom koncerte v jazzovom klube Blue Whale v Los Angeles. Príčinou bol vážny zápaľ pľúc, ktorý v spojení s intoxikáciou jeho organizmu drogami a sedatívami vyústil v zástavu dýchania. Ten posledný koncert, bol avšak hodný zapamätania. Je z neho aj veľmi silná nahrávka nádhernej skladby Charlesa Mingusa  "Goodbye Pork Pie Hat", ktorá akoby náhodou hovorí o odchode a spomína na legendárneho saxofonistu Lestera Younga. Keď si tie slová človek spojí s tým, čo sa na druhé ráno po koncerte stalo, a aká mladá no už vtedy veľká osobnosť a hlboká umelecká duša nás opustila, je to mrazivý pocit.

 

,,Hovoríme o dieťati, čo malo len 22 rokov," hovorí zakladateľ hudobného vydavateľstva Brainsfeeder, Flying Lotus (vlastným menom Steven Ellison, pra synovec Alice Coltrane, ženy Johna Coltrana). ,,Pamätám si keď som mal 22. Nezdá sa mi, žeby som mal toho toľko, čo povedať. Jeho hudba má už v 22 rokoch celoživotný charakter. Kto vie akoby znel potom, čo by mu niekto zlomil srdce, či stratil by milovaného, keď by šiel by cez tmavé miesta v sebe a vyšiel zakaždým s novým zvukom. Nikdy nedostal na toto všetko príležitosť. Musel ísť a makať, byť ako všetci hudobníci ku ktorým vzhliadal. A nakoniec musel odísť zo sveta ako mladá legenda.‘’

,,Bez váhania viem povedať, že bol veľmi nebojácny. Na tak mladého muža bol silno prepojený so svojim vyšším ,,ja’‘. So všetkých sa najviac nebál smrti, bol s ňou veľmi uzrozumený,’‘ rozpráva Flying Lotus, a spomína na to, ako konverzácie s Peraltom často skĺzavali ku konceptom nekonečna a kozmu.
 

Jeho najbližším kamarátom a spoluhráčom bol dlhé roky známý basgitarista Thundercat (vlastným menom Stephen Bruner). Spolu odohrali koncerty po celom svete. ,,Absolútne sme si rozumeli. Rozumel som jeho hudobnému jazyku, presne som vedel, čo hovorí. A nielen v hudbe. Zdieľali sme aj veľa spirituálnych taktík,’’ dodáva Bruner.  

Na tomto spontánnom videu vidno a počuť ich vzájomnú súhru.

 

Bubeník Zack Harmon spomína, ako mu Peralta pomohol vyslobodiť sa so zničujúcimi problémami so sebavedomím. Ako referenciu dáva prvú skladbu z už spomínaného albumu Endless Planets "Introduction: The Lotus Flower‘‘:
,,Niekedy keď chceš uchopiť niečo príliš rýchlo, je to tak krehké, že sa to náhle zničí. Ale ja... si predstavujem lotosový kvet na spodu prázdneho bazéna. Austin, namiesto toho, aby sa dočiahol za ním a zdvihol ten kvet, on ponoril celé svoje srdce, dušu a súcit a všetko čo mal do toho bazéna a to vytiahlo tú kvetinu do výšky.‘‘

 

V čase, keď sa Peralta snažil náchadzať vlastný zvuk, začal spolupracovať s kamarátom Davidom Wexlerom, ktorý vystupuje pod umeleckým menom Strangeloop. Spolu si dali za cieľ ignorovať bariéry, konvencie a žánre, vytvoriť ambientné krajiny akustickej a elektronickej hudby, zapojiť aj tú klasickú, jednoducho cestovať skrz históriu hudby. Bol to on, čo dotiahol Peraltu za Flying Lotusom, ktorý mu, po prvom vypočutí, dal podpísať nahrávaciu zmluvu. Práve pod hlavičkou jeho nahrávacej spoločnosti Brainsfeeder nahral jeho posledný album s príznačným názvom ,,Endless Planets’‘.

 

Nekonečná farebnosť zvukov každej skladby na albume ,,Endless Planets'' je naozaj navýkovo magická. Dokonalé spojenie piatich skvelých jazzmanov zdieľajúcich tú vášnivú mladistvú energiu, s ktorou poslucháčovi odhaľujú ich zhudobnené predstavy o rozmanitom svete a vesmíre. Sú to práve saxofonisti Ben Wendel (tenor a soprán) a Zane Musa (alt), kontrabasista Hamilton Price, bubeník Zach Harmon a o elektronické zvuky sa postaral Strangeloop (David Wexler).
 

Album začína lyrickou úvodnou (už vyššie spomínanou) skladbou "Introduction: The Lotus Flower‘‘, v ktorej sám Peralta hrá na soprán saxofón. Poslucháč  je vhodený do jeho sveta, do jeho vnútorného magického sveta hudby.

Nasleduje ,,Capricornus'' – veľmi energická skladba, s mierne exotickým nádychom. Nádherne vystavaná téma, ktorá už v prvej minúte doslova vybuchne, sa preklenie do harmonických kontrapuntistických liniek saxofónov. Krásne sa počúvajú krátke, no veľmi bohaté a výstižné sóla, v ktorých niet pochýb o umeleckom a technickom majstrovstve vštkých sólistov.
 

Úvodná téma originálnej skladby ,,The underwater mountain Odyssei'' nás akoby pripraví na príbeh, ktorý idú hráči vyrozprávať. V Peraltových klavírnych sólach nechýba hravosť, okamžité reakcie, muzikalita, ktorá vďaka jeho technickej dokonalosti vychádza priamo na povrch. V tejto skladbe sa predstavia sólami obaja saxofonisti. Všetky sóla sa akoby záhadne navzájom prepoja a vytvoria jeden celok – jeden príbeh s viacerými charaktermi.

 

,,Ode to love'' je môjmu srdcu najbližšia. Nádherne skomponovaná téma, saxofóny tvoria dlhými tónmi farebné plochy, a pod nimi basová linka s klavírom nesúca sa neustálym prúdom paternov. Sóla sú jemné, a pri tom tak geniálne nápadisté. Každý hráč napĺňa skladbu rozmanitými farbami a myšlienkami. Spolu sa krásne dopĺňajú a nasledujú.

Skladba ,,Algiers'', už ako názov približuje, nás prenesie do severnoafrického Alžírska. Atmosféra vytvorená mysteriózne exotickým introm a následne spevnou ,,afro-arabskou‘‘ témou v typickom 11/8 metre. Poslucháč akoby preplával krajinou a temnými hlbinami mora spolu s každým sólistom. Záver skladby je prenechaný fascinujúcim vesmírnym zvukom.

 

Album je popretkávaný aj kratšími minútovými skladbami. Jednou je aj ,,Interlude'', v ktorej sa kapela vyhrá vo voľnej ,,free jazzovej’‘ improvizácií. Ďalšou je záverečný ,,Epilogue: Renaissance Bubbles''. Ambientná skladba, ktorej upokojujúcu pulzujúcu atmosféru vytvára elektronická hudba v spojení s vokálom.

 

Málokto ešte pozná tento výnimočný album a samotného Austina Peraltu, no dúfam, že som aspoň čiastočne priblížila jeho mladý život a klavírnu a skladateľskú genialitu a obohatenie hudobného sveta. Pre mňa je veľkou inšpiráciou. Veľká škoda a smútok, že nemohol ešte ďalej rásť, a dávať von svoju hudbu. Čo by som dala za to môcť ísť na jeho koncert!

 

Môžete si, okrem tohto posledného, vypočuť  ešte ďalšie dva albumy: ,,Maiden Voyage‘‘ (Eighty-Eight's, 2005) a ,,Mantra’’ (Eighty-Eight's, 2006), ktorý tiež odporúčam, je to silná zostava: Steve Nelson (vibrafón), Marcus Strickland (tenor/soprano saxofón), Buster Williams (basa) and Ronald Bruner, Jr. (bicie).
 

Austin Peralta taktiež hosťoval na množstve nahrávok a skladieb: Flying Lotus – skladba 'DMT' (2012),  Thundercat - ,,The Golden Age of Apocalypse‘‘ (2011), Strangeloop - "Fields" (2011) , Erykah Badu - "New Amerykah Part Two: Return of the Ankh" (2010)

 

 

Zdroj: www.laweekly.com

Lenka Molčányiová
 

Esprit 2023

 

 

Ďalšie články

Andreas Varady nahráva s jazzovými legendami
Má šestnásť, je firemným hráčom výrobcu gitár Benedetto, v októbri podpísal zmluvu s ...
Andreas Varady: Verve som opustil, no nerozišli sme sa v zlom, najnovší album je premiérou môjho súčasného ja
Gitarista Andreas Varady, slovenský rodák žijúci v Írsku, sa stal hviezdou na svetovej jazzovej...
Ďalší hudobný prírastok na československej scéne: Martin Konvička vydáva debutový album s názvom Coming Homo
Mladý český klavirista Martin Konvička už o pár dní vydá svoj debutový album. Akustický formát tria...
Recenzia CD: Berezova "Intuícia" nesklamala
Gitarista Pavol Bereza nie je žiadnou novou tvárou na scéne slovenského jazzu. Dlhé roky pôsobí ako...
Týždeň slovenského jazzu: vokalisti
Dnes to bude stručnejšie, keďže zo spomenutej päťky som sa viacmenej dostal len k dvom albumom...
Týždeň slovenského jazzu: tradícia
Pomaly, ale isto sa blížime k Medzinárodnému dňu jazzu, ako aj k oslavám tohto sviatku...
ESPRIT - hlasovanie o najlepší domáci jazzový album je spustené!
Už o niekoľko dní sa dozvieme, kto získa prestížne ocenenie ESPRIT za najlepší slovenský jazzový...
UFMC: Brno zrejme opäť mnohým „nakopne prdel“
Neviem s tým nič robiť, ale Brno som si v poslednom období nesmierne zamiloval: počas celého roka...