Recenzia CD: Kurt Elling – The Questions

Iba v marci tohto roka vydal svoju najnovšiu dosku fenomén jazzového spevu – Kurt Elling. Album má názov The Questions, ktorý dokonalo vystihuje koncepciu a odkaz tejto hlbokej hudby. Elling rieši priam existencialistické otázky ako: „Čo je to život? Aký je zmysel života? Prečo je na svete toľko bolesti a utrpenia?“

Elling na tieto náročné témy vybral zaujímavý playlist – úvodná znie skladba Boba Dylana „A Hard Rain´s A-Gonna Fall.“ Hudba je zaranžovaná do modálneho jazzu plného kvartových voicingov a otvorených harmonických plôch. Ako sólista sa tu predstaví Branford Marsalis na soprán saxofóne.

Nasleduje „A Happy Thought“  - báseň od Franza Wrighta, ktorá sa nesie v podobnom filozofickom duchu, ale prináša určitú nádej a zmierenie. Všetky tieto emócie sú fantasticky zhudobnené a zaranžované. Nie je sa čomu čudovať, o hudobnú produkciu sa postarali Branford Marsalis, Kurt Elling, gitarista John McLean či Ellngov klavirista, skladateľ a aranžér Stu Mindeman. Ako tretia v poradí pokračuje na CD kompozícia Paula Simona „An American Tune“. Pesnička poukazuje na únavu a rezignáciu na tento svet. Následná „Washing of The Water“ vynikajúco harmonizuje negatívnu emóciu, keďže sa tu Elling zmieruje s nastolenou situáciou.

Album je koncepčne jasne vystavaný. Kurt Elling si kladie otázky, ktoré trápia filozofov, umelcov, ale aj bežných ľudí od počiatku sveta. Počúvanie tejto hudby prináša zmiešané pocity a som presvedčený o tom, že to bolo hlavným Ellingovým cieľom. Ako aj hovorí v upútavke vo videu: "Na veľa z týchto otázok si bude musieť nájsť odpoveď každý poslucháč sám podľa svojich vlastných presvedčení a skúseností."

Hudobne ide o zmes modálneho jazzu, balád a jemných popových, miestami až lyricky ladených skladieb s úžasným zvukom a nápaditými aranžmánmi. Elling je Frank Sinatra súčasnosti, ktorý vie svoj krásny hlas dokonalo predať. Jeho brilantná technika, hlasový rozsah a práca s dynamikou sú dôkazmi jeho geniality. Okrem toho sú na CD vynikajúce improvizácie inštrumentalistov ako Joey Calderazzo, Branford Marsalis a Marquis Hill.

V polovici albumu sa presúvame do bluesovej polohy v skladbe Jaca Pastoria „A secret in Three Views.“ Elling nás tu nabáda k vytrvalosti v hľadaní šťastia a lásky, nasleduje známa muzikálová kompozícia „Lonely Town“ zaranžovaná v rytme bossa novy - kontrastne sa objavujeme na mieste kde žiadnu lásku spoznať nemôžeme. Krásne sóla tu predviedli Calderazzo a trubkár Marquis Hill, ktorý štýlom hry odkazoval na Cheta Bakera. Pomalá groovujúca „Endless Lawns“ sa nesie v popovom duchu s úžasnými vyhrávkami Marquisa Hilla na trúbke.

Práve v tejto skladbe sa CD vracia naspäť do pomalej melancholickej nálady. „I Have Dreamed“ má moderný popový a jazzový charakter, konceptom sa podobá na hudbu Briana Blada, Kurta Rosenwinkela či na hudbu Andreasa Varadyho z jeho najnovšieho CD. V predposlednej „The Enchantres“ Elling silno pripomína Stinga svojim tajomným a jemným prejavom. Ide o krásnu nahrávku v štýle pomalej bossa novy. Elling tu prežíva každé jedno slovo a tón, ktorý spieva. Kapela ho v tom fantasticky podporuje svojim dokonalým sprievodom. Na záver nechýba jazzový štandard – Carmichaelova balada „Skylark“, ktorá vyčnieva z albumu úvodnou komornou úpravou – začína iba gitara so spevom, gitara tu má moderný zvuk pripomínajúci zvuk Mika Sterna. Elling túto baladu interpretuje úplne unikátne, či už v oblasti výberu tónov či zvolenej dynamiky. Taktiež nám tu ukazuje jeho vieru v lepšiu budúcnosť, ktorá sa strieda s neistotou a obavami.

Kurt Elling na svojej najnovšej doske priniesol úžasné umelecké dielo, ktoré je vhodné nielen pre hudobníkov, ale aj pre mysliteľov a akýchkoľvek umelcov. Ellingov feeling, hlas, cit pre text a hudbu, ktorú spieva sa zlúčili v toto krásne hudobné dielo, ktoré v sebe nesie silný odkaz pre každého z nás. Aj keď situáciu vo svete nemôžeme priamo ovplyvniť, minimálne by sme sa mali nad jeho stavom z času na čas zamyslieť.

Reportáž: One Day Jazz festival s príchuťou Slovenskej filharmónie
Dlho očakávaná jarná časť One Day Jazz Festivalu bola konečne tu. Začala sa v stredu o 19:00 na...
V Brne sa na jeseň stretnú svetové jazzové hviezdy